Recensie: De val van Hymír (Owan Drake)

Serie: De Zaden der Hoop (1)

Auteur: Owan Drake

Uitgeverij: Sweek

Genre: Fantasy

Aantal bladzijdes: 420

Prijs: €22,-

Heden en verleden vloeien samen als de oude Wijsgeer, genaamd Benedictus, een serie van boeken aan zijn meest bekwame student Xavier wil laten lezen. Deze boeken bevatten vertellingen uit lang vervlogen tijden en Xavier beleeft die verhalen alsof hij zich daar daadwerkelijk bevindt. Twee van deze verhalen worden in dit eerste boek geïntroduceerd, namelijk die van het licht en de duisternis. Ze wisselen elkaar naadloos af, samen met deze Benedictus hoofdstukken, die zich in het heden van de wereld, genaamd Sistna, afspelen. Maar wat Xavier niet weet, is dat hij door het verzoek van Benedictus op te volgen misschien wel een corrupte tak van de regering, genaamd de Bloedraven – die ook in die vertellingen uit het verleden voorkomen – kwaad gemaakt heeft en dat hij misschien wel in een eeuwenoude oorlog is verstrengeld.

Voor mij was De val van Hymír van Owan Drake geen boek dat ik even snel oppakte om te gaan lezen. Zeker in het begin vroeg ik me heel erg af waar het verhaal nou precies naartoe ging. Er zat geen duidelijke lijn in en er werd regelmatig van vertelperspectief gewisseld waardoor ik me veel dingen afvroeg. Wie zijn al die personages? Hoe zit het met de wereld waar ze in leven? Waarom lezen we over het verleden? Dit is allemaal een beetje onduidelijk en vaag waardoor ik moeilijk in het verhaal kwam en ik het boek niet snel oppakte om verder te gaan lezen. Ongeveer op de helft van De val van Hymír wordt het wat duidelijker.

“Want zelfs in de donkerste zielen was er altijd een helder schijnend licht te vinden; zelfs in de bederfelijke zielen van de Bloedraven.” – p. 40/41 (e-book)

De lezer wordt dus eigenlijk gewoon het verhaal ingegooid, zonder dat alles een beetje aan de lezer geïntroduceerd wordt. Een mooie worldbuilding miste voor mij ook. Daarnaast lopen er drie verschillende verhaallijnen door elkaar, voor sommige lezers zal dit een lekker leestempo betekenen en voor anderen zal het worstelen worden om er doorheen te komen. Ik denk dat dit boek daarom vooral interessant is voor een gevorderde fantasy lezer, er wordt veel van de lezer gevraagd en als je net begint met het lezen van fantasy dan kan dat een beetje moeilijk worden.

Owan Drake heeft een erg unieke schrijfstijl, die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Hiermee onderscheidt hij zich zeker van andere schrijvers. Hier en daar voelt zijn schrijfstijl een beetje ouderwets aan, maar dat past wel bij de gehele sfeer van De val van Hymír. Wat ik iets minder vond is het regelmatige gevloek in dit boek. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er helemaal niet op tegen en soms heeft een verhaal het nodig. Maar in De val van Hymír was het gewoon een beetje te veel van het goede en woorden zoals ‘verkankerd’ lees ik toch liever niet in een verhaal.

Wel schrijft Owan Drake best visueel. Bepaalde scènes uit het boek spelen zich voor je ogen af als een film. Hierdoor bleef ik toch wel een beetje geïnteresseerd in het verhaal en bleef ik doorlezen. Daarnaast vond ik de gewelddadige, gore en gruwelijke stukken een toevoeging aan het verhaal. Het maakt De val van Hymír anders en zeker liefhebbers van thrillers zullen het kunnen waarderen.

De val van Hymír van Owan Drake; je houdt ervan of je haat het. Het is zeker niet een boek dat voor iedereen is weggelegd, mede door het gevloek. De verhaallijnen zijn erg origineel bedacht, maar hier en daar had het iets meer uitwerking mogen krijgen zodat er meer diepgang in het verhaal zit en je de wereld ingetrokken wordt. Er zit zeker potentie in en ik ben benieuwd waar het verhaal heen gaat in de volgende boeken.

2 thoughts on “Recensie: De val van Hymír (Owan Drake)