Recensie: De Uitdager (Taran Matharu)

Titel: De Uitdager

Serie: Contender (2)

Auteur: Taran Matharu

Uitgeverij: Best of YA (29 mei 2020)

Aantal bladzijdes: 367

Het eerste gevecht is voorbij, maar de spelen zijn pas net begonnen… Cade en zijn vrienden hebben de kwalificatieronde van het dodelijke spel van de mysterieuze opperheren overleefd. Tijd om te treuren om de kameraden die zijn overleden is er niet, de volgende ronde wacht op ze. Opnieuw moeten ze de jungle in, nu om wapens te zoeken voor een uitzonderlijk duel. Maar het zijn niet de beesten uit de jungle waarvan ze het meest te vrezen hebben. Kan Cade op tijd ontsnappen om voor het overleven van zijn eigen soort te vechten? Of zal hij sterven als gladiator in het Colosseum van Nieuw Rome?

De Uitdager is het tweede deel in de Contender-serie van Taran Matharu en is dus het vervolg op De Uitverkorene. Dat boek heb ik in 2019 gelezen en ik vond het 3 sterren waard. Ik vond het concept van het verhaal heel erg tof, maar het bleef voor mij allemaal een beetje te vaag en de personages waren redelijk oppervlakkig. Pas aan het einde van De Uitverkorene werd het een beetje duidelijk wat er aan de hand was.. Dus ik hoop dat De Uitdager hierop door gaat pakken!

En ik kan jullie vertellen dat, dat zeker zo is. Hoewel er af en toe nog wel een aantal dingen mysterieus zijn, heb je als lezer veel meer grip op het verhaal in De Uitdager. Het is duidelijk wat er aan de hand is en wat de mededingers te wachten staat, maar op de weg hiernaartoe heeft Taran Matharu nog voldoende verrassingen voor de lezers in petto. Hierdoor leest De Uitdager veel fijner weg, maar is het alsnog verrassend. De perfecte combinatie.

“Hoe dan ook, er waren geen reuzenvissen die hun angst aanjoegen en hij zag ook geen carnosaurussen of raptors op de rivieroever. Maar zo nu en dan kruiste een fascineren schepsel hun pad.” – p. 75

Net zoals in De Uitverkorene zitten er in De Uitdager veel historische artefacten en gebeurtenissen verwerkt. Je kan merken dat Taran Matharu goed onderzoek heeft gedaan en precies de juiste elementen in zijn verhaal heeft verwerkt om het interessant te maken. Naar mijn idee kom je in De Uitdager niet zo veel dinosaurussen tegen als in het eerste deel, maar natuurlijk verschijnen er wel een paar op Cade’s pad en die zijn ontzettend gedetailleerd beschreven. En daarnaast mag de Megalodon niet ontbreken, super tof! De worldbuilding is in De Uitdager dus een stuk beter dan in De Uitverkorene.

In De Uitdager volgen we niet alle mededingers. Aan het begin van het verhaal splitsen zij zich op en ik denk dat dit het verhaal zeker ten goede komt. Hierdoor leer je een aantal personages een stuk beter kennen. Omdat het verhaal vanuit Cade geschreven is heb je met hem de beste band. Maar ook Grace en Amber veroveren een plekje in je hart. Daarnaast zorgt Taran Matharu voor een beetje romantiek in De Uitdager. Daar zit niet super veel opbouw in, maar toch vond ik het fijn om te lezen voor de afwisseling.

Kortom, De Uitdager is een onwijs goed vervolg op De Uitverkorene. Taran Matharu weet zichzelf te herpakken en een sterk verhaal neer te zetten. Het is bloedstollend spannend, verrassend, avontuurlijk en interessant. Het boek eindigt met een onwijs grote cliffhanger! Zoals je gewend bent van Taran Matharu weet hij je te laten verlangen naar het derde deel (The Champion). Ik hoop met heel mijn hart dat ook dit deel vertaald gaat worden door Best of YA!