Recensie: De Tovernies (Jolanda van Dijk)

Auteur: Jolanda van Dijk

Uitgeverij: Wonderboek (2 augustus 2019)

Aantal bladzijdes: 36

Prijs: € 19,90

“Mijn zusje kan een beetje toveren, maar niet zoals je denkt. Mijn zusje heeft een tovernies, want altijd als mijn zusje niest. Gebeurt er weer iets…”

Stel je voor, tijdens het ontbijt opeens een dino op je boterham, of haai met zwembandjes plots in je bad? Maar soms gebeurt er helemaal niks…. of toch wel?

De Tovernies van Jolanda van Dijk wordt verteld vanuit het perspectief van het broertje. Hij heeft een bijzondere en sterke band met zijn jongere zusje en zij heeft last van een tovernies. Hierdoor maken ze samen de gekste en grappigste dingen mee. Maar het mooiste is dat dit verhaaltje laat zien dat familie erg belangrijk is en dat het leuk is om tijd met elkaar door te brengen!

Jolanda van Dijk heeft een fijne, simpele schrijfstijl vol met humor. Meestal zit er een rijmpje in en dit maakt het (voor)lezen extra grappig. Ook het gebruik van de verschillende groottes in woorden zal ervoor zorgen dat dit boek vaak opgepakt zal worden om nog een keertje te lezen. De Tovernies is gewoon een verhaaltje om van te genieten. Het maakt je aan het lachen, zeker wanneer er weer iets heel geks gebeurt als het zusje niest!

De Tovernies heeft een simpele, speelse, maar prachtige vormgeving. Op de ene bladzijde staat een beetje tekst en op de andere pagina een hele mooie illustratie. Hierdoor komt de focus vooral te liggen op de illustraties! Jolanda van Dijk heeft niet alleen het verhaaltje bedacht in De Tovernies, ook de illustraties zijn van haar hand en dit zorgt er natuurlijk voor dat alles perfect bij elkaar past. Het verhaal komt echt tot leven, zeker voor de iets jongere lezers.

Kortom, De Tovernies van Jolanda van Dijk is een ontzettend leuk prentenboek, zeker voor broers en zussen! Ze zullen ervan genieten om dit grappige verhaaltje samen te lezen. De kans is wel groot dat ze daarna niezend door het huis rennen!