Recensie: De Torenclub en het geheim van de grafheuvel (Marianne van der Wal)

Titel: De Torenclub en het geheim van de grafheuvel

Auteur: Marianne van der Wal

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing (10 februari 2020)

Aantal bladzijdes: 197

Prijs: € 14,95

Joost is twaalf jaar en woont met zijn zusje en ouders in een gezellig dorp. Helaas komen er de laatste tijd bijna geen bezoekers meer in het archeologisch museum van zijn vader. Joost is bang dat ze zullen moeten verhuizen als dit zo doorgaat.

Maar dan stuiten Joost en zijn klasgenootje Karlijn op een geheimzinnige grafheuvel en een ondergronds gangenstelsel. In de gangen vinden ze raadsels die verwijzen naar een eeuwenoud mysterie en een nooit gevonden schat. Die schat zou het museum weleens van de ondergang kunnen redden, maar er zijn kapers op de kust en bovendien moeten Joost en Karlijn bij hun zoektocht samenwerken met de pestkoppen uit hun klas. Lukt het hen om samen de schat te vinden?

De Torenclub en het geheim van de grafheuvel van Marianne van der Wal begint met een vrij kort proloog dat zich in het verleden afspeelt. Het is een beetje mysterieus en als lezer kan je het niet direct plaatsen (dit gebeurt pas later in het verhaal). Hierna word je meegenomen naar het heden en maak je kennis met de personages die een grote rol in het verhaal zullen spelen. Ze worden allemaal kort geïntroduceerd en vooral Joost komt als personage tot leven. Hij heeft echt een verleden meegekregen en later geldt dit ook voor Jeffrey. De rest van de personages blijven redelijk oppervlakkig, maar dat is niet echt heel erg voor dit verhaal.

De Torenclub en het geheim van de grafheuvel is een boek vol met avontuur en mysteries. Vooral vanaf de tweede helft van het verhaal. Het begin is namelijk nog vrij rustig, want dan gebeurt er nog niet zo heel veel. Maar op een gegeven moment komt er van alles op het pad van Joost en Karlijn! Zo moeten ze puzzels oplossen, proberen hun weg te vinden door enge, donkere gangen en dit alles moeten ze ook nog eens voor de volwassenen verborgen proberen te houden! Dit zorgt natuurlijk wel voor spanning.

Marianne van der Wal heeft een fijne schrijfstijl. Ze is redelijk to-the-point, maar weet toch voldoende details te bespreken om het verhaal een beetje tot leven te laten komen. Op zich is het verhaal niet heel erg uniek, omdat er wel herkenbare elementen uit andere verhalen in zitten (zoals de vriendengroep en de pestkop). Maar toch is De Torenclub en het geheim van de grafheuvel zeker wel leuk om een keertje te lezen!

Hoewel het avontuur tot een einde komt, blijven er ook een aantal dingen een beetje onduidelijk in De Torenclub en het geheim van de grafheuvel. De lege stukken kan ik wel zelf invullen, maar voor jongere lezers zal het verhaal hierdoor toch een beetje onafgemaakt aanvoelen. Het kan natuurlijk zo zijn dat Marianne van der Wal ervoor heeft gekozen om de vragen open te laten voor een eventueel vervolg, maar ik had toch het gevoel dat deze dingen gewoon bij het verhaal hoorde dat in dit boek werd verteld.

Kortom, De Torenclub en het geheim van de grafheuvel van Marianne van der Wal is een avontuurlijk tienerboek vol met leuke puzzels en mysteries. Het verhaal moet in het begin een beetje op gang komen, maar het wordt zeker steeds spannender. Een leuk boek om een keertje tussendoor te lezen.