Recensie: De toekomst van Hawking (Neal Shusterman & Eric Elfman)

Auteur: Neal Shusterman

Co-auteur: Eric Elfman

Uitgeverij: van Goor (20 oktober 2020)

Genre: Kinderboek, Avontuur

Aantal bladzijdes: 448

Prijs: €17,99

‘Welkom in de Getrouwe Orde van de Accelerati,’ zei Thomas Edison en hij stak zijn honderdzeventig jaar oude hand uit. Nick is toegetreden tot de Accelerati. Hij moest wel, want alleen door lid te worden van het genootschap kan hij zijn vader en broertje redden. Onder leiding van Thomas Edison dwingt het genootschap Nick om Tesla’s geniaalste uitvinding te voltooien en de drie nog ontbrekende voorwerpen te vinden. Hulp van zijn vrienden hoeft hij daarbij niet te verwachten, zij worstelen met hun eigen missies. Nick beseft dat dit zijn gevaarlijkste opdracht ooit wordt: het gaat om Tesla’s krachtigste uitvindingen aller tijden, die samen in staat zijn om de tijd te verpletteren en de ruimte te doen instorten. Als Nick doet wat Edison zegt, zou al die macht en kracht in handen komen van de Accelerati, die ermee kunnen doen wat ze willen…

De toekomst van Hawking is alweer het derde en laatste deel uit de Acceleratie-trilogie van Neal Shusterman & Eric Elfman. Het eerste deel, De erfenis van Tesla, las ik al een tijdje geleden en onlangs verscheen ook de recensie van het tweede deel, Het geheim van Edison, op Magic of Books! Net zoals bij de namen Tesla en Edison, zal de naam Hawking wel herkenning oproepen bij de meeste lezers. Hij was namelijk ook een hele belangrijke wetenschapper!

Wederom is dit deel uit de Acceleratie-trilogie, net als Het geheim van Edison, uit verschillende perspectieven geschreven. Ik denk dat Neal Shusterman & Eric Elfman hier een hele goede keuze in hebben gemaakt. De toekomst van Hawking leest hierdoor namelijk erg prettig weg en wordt geen enkel moment saai. Het is interessant om alle gedachtes van iedereen te lezen en niet alleen die van Nick, zoals in De erfenis van Tesla. Zo krijgt het verhaal ook een diepere laag en blijft het hier en daar een beetje mysterieus.

De toekomst van Hawking is echt een laatste deel uit een trilogie. Alle losse eindjes worden aan elkaar geknoopt door Neal Shusterman & Eric Elfman. Zo krijgt de lezer op alle openstaande vragen een antwoord en wordt het geheel mooi afgerond door de schrijvers. En zoals je gewend bent in de Acceleratie-trilogie val je van de ene gebeurtenis in de andere gebeurtenis. Neal Shusterman & Eric Elfman staan niet te lang bij alles stil in De toekomst van Hawking, omdat er super veel uitgelegd moet worden. Het kan hierdoor op sommige momenten aanvoelen als een informatie dump.

Dit neemt niet weg dat Neal Shusterman & Eric Elfman wederom een ontzettend spannend en wetenschappelijk avontuur hebben neergezet met De toekomst van Hawking. De hele Acceleratie-trilogie zit goed in elkaar doordat de schrijvers veel van de onderwerpen af weten. De boeken zijn dan ook erg leerzaam en vooral geschikt voor kinderen die al een beetje interesse hebben in de wetenschap. Doordat het verhaal erg spannend is leest het best wel makkelijk weg!

De toekomst van Hawking is een top boek om de Acceleratie-trilogie mee af te sluiten! Het verhaal sluit mooi aan op De erfenis van Tesla en Het geheim van Edison. Neal Shusterman & Eric Elfman maken de lezers met deze boeken ontzettend nieuwsgierig naar de wetenschap en weten er een interessante en fantasievolle draai aan te geven. Hier en daar is er weleens sprake van een informatie dump, maar er gebeurt zoveel dat het verhaal toch spannend blijft en je door wil blijven lezen. Een mooie afsluiter!

Tagged , , , , , ,