Recensie: De Tempeljagers – Het verdwenen eiland Kivamba (Michael Reefs)

Auteur: Michael Reefs

Uitgeverij: Billy Bones (6 april 2020)

Genre: Kinderboek, Avontuur

Aantal bladzijdes: 264

Prijs: €17,99

Wanneer broers Noah en Finn op onderzoek uitgaan in de reusachtige kelder van Chateau Ravenhorst, vinden ze een oeroude landkaart. Deze toont het mysterieuze en onvindbare eiland Kivamba.

Het zou een eiland vol gevaar zijn, dat misschien beter onontdekt kan blijven. Maar… het avontuur is aanlokkelijk en samen met hun beste vriendin Tess haalt de tweeling hun avontuurlijke tante over voor een laatste ontdekkingsreis.

Maar dan wordt tante Lara op het eiland ontvoerd en moet het drietal een magisch voorwerp uit een tempel halen om Lara terug te krijgen. Wat volgt is een zenuwslopende zoektocht vol listen, valstrikken en gevaren.

Het verdwenen eiland Kivamba is het eerste deel van De Tempeljagers-serie van Michael Reefs. Deze auteur ken je misschien wel van de boeken over de Bieb-bende! Met zijn boeken probeert Michael Reefs kinderen, die het eigenlijk niet zo leuk vinden om te lezen, aan het lezen te krijgen. Zou het hem wederom lukken met De Tempeljagers – Het verdwenen eiland Kivamba?

Michael Reefs heeft een hele toffe schrijfstijl waar de spanning vanaf druipt. Hij zorgt ervoor dat er eigenlijk constant wel iets gebeurt. De setting van het boek leent zich hier natuurlijk ook goed voor, omdat Noah, Finn, Tess en Lara aan het overleven zijn in de jungle. Dit wordt overigens erg duidelijk beschreven! Michael Reefs weidt de gebeurtenissen en personages in De Tempeljagers – Het verdwenen eiland Kivamba niet heel erg uit. Hierdoor vertelt hij precies genoeg details om het verhaal tot leven te laten komen, zonder dat het saai wordt.

“Niet dat Lara ervoor kan zorgen dat alles goed blijft gaan. Ze hoeven maar één verkeerde stap te zetten en het is gedaan met ze. Maar dat is voor nu niet belangrijk. Kivamba moet ontdekt worden.” – p. 120

Misschien had je het wel al verwacht, maar De Tempeljagers – Het verdwenen eiland Kivamba is een heel erg avontuurlijk boek. Michael Reefs weet vanaf de eerste pagina de aandacht van de lezers te pakken door allemaal toffe en spannende dingen die er gebeuren. Van het vinden van een verborgen schat tot de slechterik die Noah, Finn, Tess en Lara achtervolgt in de jungle. Hoe gaat dit aflopen? Kunnen Noah, Finn, Tess en Lara de slechterik wel verslaan? En komen ze weer veilig thuis? Je blijft doorlezen totdat je antwoord op deze vragen hebt.

Tijdens het lezen van De Tempeljagers – Het verdwenen eiland Kivamba kan je merken dat Michael Reefs zijn inspiratie voor het verhaal uit games en films heeft gehaald, zoals Tomb Raider en Jumanji. De tante van Noah en Finn, Lara, is zelfs gebaseerd op Lara Croft uit de game! Ik denk dat kinderen het erg leuk zullen vinden om bepaalde elementen in het verhaal te herkennen, waardoor De Tempeljagers – Het verdwenen eiland Kivamba nog leuker wordt om te lezen. Ondanks dit is het een heel origineel boek en niet te vergelijken met bestaande verhalen. Zo kom je toffe puzzels in tempels tegen en kunnen Noah, Finn en Tess badges verdienen, zoals ‘De gevreesde waterrat’ en ‘De vurige vlam’.

De Tempeljagers – Het verdwenen eiland Kivamba van Michael Reefs is avontuurlijk, mysterieus en spannend. Zeker een echte aanrader voor kinderen die lezen niet zo heel leuk vinden. Er zitten echt veel elementen in dit boek waarmee Michael Reefs ervoor zorgt dat het verhaal constant boeiend is. Dus ben je klaar voor een nieuw avontuur? Probeer dan De Tempeljagers – Het verdwenen eiland Kivamba!