Recensie: De Sterrensteen – Het Boek der Veranderingen (Kelly van Kempen)

Serie: De Sterrensteen (1)

Auteur: Kelly van Kempen

Uitgeverij: Billy Bones (11 augustus 2020)

Genre: Kinderboek, Mysterie, Avontuur

Aantal bladzijdes: 251

Prijs: € 18,99

Elfie schaamt zich dood voor De Sterrensteen, de spirituele praktijk van haar ouders. Ze wil er het liefst niets mee te maken hebben. Wanneer er een man voor de praktijk staat en een verweerd boek aan Elfie geeft om te bewaren, kijkt ze daar niet echt van op. Ze is vreemde bezoekers wel gewend. Maar vanaf dat moment duiken er schimmige figuren op in het dorp.

Heeft het iets te maken met het geheimzinnige boek?
Kan Elfie haar nieuwe overbuurjongen vertrouwen?
En lukt het haar om deze zaak op te lossen nu ze zelf het doelwit is geworden van een groep criminelen?

De Sterrensteen – Het Boek der Veranderingen is het debuut van schrijfster Kelly van Kempen! En hoe vrolijk is deze cover wel niet?! Daarvan krijg je toch meteen zin om het boek te gaan lezen! Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar, maar ik denk dat je het verhaal ook best aan kinderen kan voorlezen die ietsje jonger zijn. Niet heel veel jonger, want het is af en toe best spannend.

De familie van Elfie doet me een beetje denken aan de kinderserie ‘De Tofu’s’. Bij die familie zijn de ouders namelijk ook een tikkeltje anders dan andere ouders. Alleen ligt de focus bij de Tofu’s op ecologisch leven en bij de ouders van Elfie gaat het om spiritualiteit en verschillende culturen waarbij ze ook stilstaan bij hun feestdagen. Dit onderscheidt De sterrensteen – Het Boek der Veranderingen van andere verhalen voor kinderen, want onderwerpen zoals spiritualiteit worden niet vaak gebruikt.

“Dit was precies waar ze bang voor was geweest. Na de zomer zou ze naar school gaan met iemand die haar zelfs vanuit zijn slaapkamerraam in de gaten kon houden. En haar ouders. Ouders die brandnetels cadeau deden en slechte voortekens zagen. Dit was het meest beroerde Nieuwe Begin ooit.” – p. 32

Kelly van Kempen laat verschillende spirituele onderwerpen voorbij komen, zoals voorspellende dromen en de helende kracht van kruidenthee. Ze legt dit kort, maar duidelijk uit; op een hele toegankelijke manier voor kinderen! Van mij had het nog wel iets uitgebreider gemogen, ik vind het namelijk super interessant en ik denk dat het voor kinderen ook heel leuk is om er iets meer over te weten! Gelukkig zijn er verder genoeg andere dingen te beleven in De sterrensteen – Het Boek der Veranderingen, zoals een mysterie dat opgelost moet worden.

De sterrensteen – Het Boek der Veranderingen van Kelly van Kempen is hier en daar een beetje voorspelbaar, er zitten namelijk niet echt grote verrassingen in het verhaal. Vooral de spiritualiteit maakt het verhaal uniek, verder voelt het een beetje bekend aan. Dit neemt natuurlijk niet weg dat De sterrensteen – Het Boek der Veranderingen een erg leuk boek is, want zeker de tweede helft is behoorlijk spannend. En het zal voor kinderen tof zijn om het mysterie te ontdekken!

Kelly van Kempen heeft een tof debuut neergezet met De sterrensteen – Het Boek der Veranderingen en dit smaakt zeker naar meer! Ik vind Elfie en haar aparte familie erg leuk en het verhaal laat zien dat je, je nooit hoeft te schamen voor je familie. Aan het einde van het boek krijg je ook nog eens een voorproefje van het vervolg De Sterrensteen – Het feest van de wolfmaan. Je kan gewoon al het eerste hoofdstuk lezen. Het vervolg zal verschijnen in maart 2021!