Recensie: De slaapster en de spintol (Neil Gaiman)

Auteur: Neil Gaiman

Illustrator: Chris Riddell

Uitgeverij: Blossom Books (september 2017)

Genres: Young Adult

Aantal bladzijdes: 72

‘Het was zwaar geweest om te leren hoe ze sterk kon blijven, hoe ze haar eigen emoties kon voelen en niet die van een ander, maar als je eenmaal doorhand hoe het moest, vergat je het nooit meer.’

Je dacht dit verhaal misschien te kennen. Het verhaal van een wraakzuchtige bosheks. Een magische spintol. Een overwoekerd kasteel met een prinses in diepe slaap. Drie dwergen zien verder onheil aankomen, en dan besluit een koningin met sneeuwwitte huid haar trouwjurk om te ruilen voor een harnas en een zwaard.

Laat ik ermee beginnen dat de uitvoering van De slaapster en de spintol echt prachtig is! Het is een luxe hardcover en dat is wel te merken! Het boek zit in een slipcase met geweldige illustraties (op de voor- en achterkant). Ook de cover van het boek zelf bevat een prachtige illustratie van Doornroosje. De kleuren van het boek zijn wit, goud en zwart. En dat geeft het geheel toch net iets extra’s. Als je eenmaal bij bent gekomen van de buitenkant sla je natuurlijk het boek open en die staat vol met adembenemende illustraties van Chris Riddell. Alleen al om deze reden moet je De slaapster en de spintol van Neil Gaiman in je boekenkast hebben staan!

Het is pas de eerste keer dat ik een werk van de meesterverteller Neil Gaiman lees en ik weet nu al dat ik meer van hem ga lezen! De slaapster en de spintol van Neil Gaiman is een hervertelling van de sprookjes Sneeuwwitje en Doornroosje. Hij heeft deze twee sprookjes op een erg verrassende en intrigerende manier met elkaar weten te verweven. De slaapster en de spintol is precies geschreven als een sprookje. Neil Gaiman  heeft hiervoor precies de juiste schrijfstijl gebruikt. Het is heel beeldend geschreven, met prachtige beschrijvingen waar je soms even stil van bent.

“Ze voelden het kasteel al lang voordat ze het zagen, voelden het als een golf van slaap die hen wegduwde.” – p. 40

De slaapster en de spintol vertelt een sprookje waarin een man is een keer niet de held is, maar een vrouw. En het is niet zomaar een vrouw, ze is een koningin. Ze wordt nooit bij naam genoemd, maar je weet dat de koningin Sneeuwwitje is! Ze staat op het punt te gaan trouwen, maar blaast alles af om een slapend meisje (en haar volk) te redden. De koningin gaat het gevaar niet uit de weg en kent zeker geen angst. De slaapster en de spintol van Neil Gaiman is eindelijk een sprookje met een sterk vrouwelijk hoofdkarakter, waar meisjes (en vrouwen) tegen op kunnen kijken! Je hoeft helemaal niet afhankelijk te zijn van een man om krachtig te zijn. Vertrouw op jezelf! Dit is een mooie boodschap die Neil Gaiman aan zijn lezers meegeeft.

De slaapster en de spintol heeft ook zeker een luguber en horrorachtig tintje. Verwacht dus niet dat je een luchtig sprookje leest in De slaapster en de spintol van Neil Gaiman. Het doet meer denken aan de originele sprookjes van bijvoorbeeld de Gebroeders Grimm of Charles Perrault. Maar dat maakt het boek ook juist zo leuk. Je weet niet wat je moet verwachten en daardoor verrast het boek je! Ondanks dat De slaapster en de spintol maar 72 pagina’s telt heeft het zeker wel een sterk plot en dat is heel knap gedaan. In een paar bladzijdes weten Neil Gaiman en Chris Riddell een prachtige sfeer te creëren die je meesleurt naar een andere wereld. Een wereld waar meisjes de baas zijn. Of nog mooier gezegd: ‘Girls run the world’.

Meer ga ik echt niet verklappen over het boek, het is namelijk veel te leuk om zelf te ontdekken! De slaapster en de spintol van Neil Gaiman is een aanrader voor fans van hervertellingen. Het is een sprookje met een duister tintje, maar weet ook je adem te benemen! De mooie beeldende schrijfstijl en de prachtige illustraties van Chris Riddell zorgen ervoor dat je zelf naar een nieuwe wereld wordt gesleurd. Voor heel even ontsnap je aan de echte wereld en verlies je jezelf in de wereld van een stoere koningin, die er alles voor over heeft om het slapende meisje te redden!