Recensie: De Royals – Verleiding (Erin Watt)

Serie: De Royals (1)

Auteur: Erin Watt

Uitgeverij: De Fontein (30 mei 2017)

Genre: Young Adult, New Adult, Roman

Aantal bladzijdes: 352

Prijs: €15,99

De 17-jarige Ella is een echte overlever: met dubieuze baantjes -stripteasedanseres – knoopt ze sinds haar moeders overlijden de eindjes aan elkaar. Ella is vastbesloten haar leven op orde te krijgen. Dan verschijnt Callum, de puissant rijke vader van 5 onweerstaanbare zoons. Ook Callum is vastbesloten: hij wil Ella uit haar armoede verlossen. Ella besluit op Callums landgoed in te trekken, waar haar een gemengde ontvangst wacht: haat en liefde wisselen elkaar af. Krijgt Ella haar leven ooit op orde?

Het verhaal in De Royals – Verleiding is een beetje afgeleid van het sprookje Cinderella. Haar naam is Ella en dat zegt toch eigenlijk wel genoeg. Toch is het niet echt hetzelfde. Voordat ze bij de Royals intrekt is ze een stripper en probeert de eindjes aan elkaar te knopen. Maar dan staat Callum voor haar neus en krijgt ze een leven waarvan ze zelfs nooit had durven dromen. Ze wordt omringd door geld, weelde, macht en rijkdom. Maar Ella krijgt er wel vijf (stief)broers bij die eigenlijk niet echt op haar zitten te wachten, tenminste zo lijkt het. Maar Callum is niet zo erg als de stiefmoeder van Cinderella. Hij wil haar juist alles geven en ervoor zorgen dat ze het fijn heeft en kan studeren. Hij wil zelfs niet dat ze een baantje neemt om wat geld te verdienen! Hierdoor heeft Erin Watt er toch een originele draai aan weten te geven.

“Het was voorbestemd, ook al geloof ik meestal niet in zulke dingen. Het lot is voor de zwakkeren: mensen die niet genoeg kracht of eigen wil hebben om hun leven vorm te geven zoals zij willen. Ik ben er nog niet, ik heb nu nog niet genoeg kracht, maar op een dag wel.” -p. 41

De meeste personages in De Royals – Verleiding zijn wel een beetje stereotypes en hebben niet heel veel diepgang. Je leest het verhaal vanuit Ella’s oogpunt en je leert haar dus redelijk goed kennen. Haar verleden komt uitgebreid aan bod, waardoor je direct een band met haar opbouwt. Ze heeft het heel zwaar gehad en moet erg wennen aan haar nieuwe leven bij de Royals. Daarnaast heb je de gebroeders Royal. Het zijn allemaal gespierde, rijke en gemene jongens. Maar er zit meer achter en je komt het meeste te weten over Reed en Easton. De tweeling en Gideon blijven een beetje op de achtergrond. Maar dit is niet per se heel erg. Ik denk dat als Erin Watt elk karakter uitvoerig had uitgewerkt De Royals – Verleiding langdradig zou worden en dat zou de magie van het boek niet ten goede komen!

De Royals – Verleiding valt eigenlijk meer onder het New Adult genre, dan onder het Young Adult genre. Op de achterkant staat ook dat dit boek geschikt is voor jongeren vanaf 16 jaar en daar ben ik het zeker mee eens. Er zitten namelijk een aantal redelijk expliciete seksscènes in die niet geschikt zijn voor de jonge lezers. Erin Watt heeft een hele fijne, luchtige schrijfstijl. Hierdoor leest De Royals – Verleiding lekker snel weg. Ze weet de lezer mee te sleuren in de problematiek van Ella en de Royals. Ze weet het op de een of andere manier verslavend te maken en je wil alleen maar meer! Stoppen met lezen, als je eenmaal bent begonnen, is daarom ook uitgesloten. Je leest dit boek in één ruk uit.

En dat einde van De Royals – Verleiding, wat een cliffhanger zeg! Ik was echt zo blij dat ik het tweede deel van De Royals, Verraad, al in de kast had staan. Ik denk echt niet dat ik het zou overleven als ik een paar maanden had moeten wachten op het vervolg. Erin Watt weet wel hoe ze de lezers geboeid houdt zeg! Ik denk ook dat dit zeker het verrassendste deel van De Royals – Verleiding is, ik zag het namelijk zeker niet aankomen! Verder zitten er namelijk best wel wat clichés in het verhaal, waardoor het hier en daar natuurlijk voorspelbaar is. Maar toch heb ik ontzettend genoten van De Royals – Verleiding.

2 thoughts on “Recensie: De Royals – Verleiding (Erin Watt)