Recensie: De reis van het dromenkind (Irena Brignull)

Auteur: Irena Brignull

Illustrator: Richard Jones

Uitgeverij: Christofoor (16 september 2019)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 56

Prijs: € 15,95

Een klein meisje wil weten waar ze vandaan komt en waarom ze geen vader heeft. Als haar moeder het haar niet kan vertellen, besluit het meisje zelf op zoek te gaan naar het antwoord. Haar zoektocht naar de oorsprong van haar verhaal leidt haar door het bos, waar ze dieren tegenkomt die haar op weg helpen. Uiteindelijk ontdekt ze waar het echt op aan komt in een gezin.

De reis van het dromenkind van Irena Brignull is een prentenboek met een diepgaande, warme boodschap voor de lezer. Moeiteloos word je meegenomen in een verhaal over onvoorwaardelijke liefde, geluk en het gevoel dat je ergens altijd een thuis hebt. Soms raak je de dingen die echt belangrijk zijn uit het oog, maar je zal altijd je weg weer terugvinden. Omdat er op die plek alleen maar liefde op je wacht.

De poëtische schrijfstijl van Irena Brignull komt echt binnen bij de lezer. Het verhaal is doordrenkt met emotie en tegen het einde moet je misschien zelfs wel een klein traantje wegpinken. Het hele boek leef je mee met het meisje dat op zoek gaat naar waar ze vandaan komt. Je hoopt dat ze vindt waar ze naar op zoek is. Irena Brignull creëert veel medeleven en hierdoor heeft het verhaal een hele warme sfeer.

“Ik wacht. Ik wacht totdat iemand mij komt ophalen. Elke dag wacht ik hier en ik weet zeker dat er op een dag iemand zal komen.”

De illustraties in De reis van het dromenkind zijn gemaakt door Richard Jones. Hij gebruikt vooral veel warme kleuren en dat past goed bij het verhaal dat verteld wordt. Je krijgt het gevoel dat je welkom bent, erbij hoort en geliefd bent waar je dan ook vandaan komt. De illustraties zijn redelijk simpel, maar weten er toch voor te zorgen dat het verhaal tot leven komt. Samen met de tekst van Irena Brignull vormt het een mooi en indrukwekkend geheel.

De reis van het dromenkind van Irena Brignull en Richard Jones is zeker een pareltje onder de prentenboeken. Lees dit prachtige boek vooral samen en geef je kindje het gevoel dat hij altijd een thuis bij jou zal hebben en dat dat er onvoorwaardelijk van hem/haar wordt gehouden. De reis van het dromenkind is het waard om in de boekenkast te hebben staan!