Recensie: De Raven (Kass Morgan & Danielle Paige)

Titel: De Raven

Serie: De Raven (1)

Auteur: Kass Morgan & Danielle Page

Uitgeverij: Blossom Books (19 februari 2021)

Aantal bladzijdes: 362

Prijs: € 18,99

Wanneer Vivi Devereaux en Scarlett Winter gaan studeren aan de universiteit van Westerly, sluiten ze zich aan bij de ultra-exclusieve studentensociëteit Kappa Rho Nu. Kappa Rho Nu lijkt een sociëteit als alle andere, maar niets is minder waar. De ambitieuze, invloedrijke leden zijn heksen en ze noemen zichzelf de Raven. Scarlett weet al haar hele leven dat ze een heks is. Ze moet en zal de nieuwe voorzitter van de sociëteit worden, net als haar moeder vroeger – maar Scarlett heeft een geheim dat haar ondergang kan betekenen. Als een vijand uit het verleden van de Raven terugkeert, moeten Scarlett en Vivi ondanks een groeiende rivaliteit met elkaar samenwerken om te voorkomen dat de Raven ten onder gaan.

Met De Raven nemen Kass Morgan en Danielle Paige je mee naar het sociëteitsleven van heksen! De cover van het boek is prachtig en zal maar moeilijk te weerstaan zijn als je hem ziet liggen in de boekwinkel. Waarschijnlijk komt de naam Kass Morgan je wel bekend voor, zij schreef namelijk de boekenserie De 100. Ook Danielle Paige is geen onbekende, want zij schreef de boekenserie Dorothy Must Die. Ik denk dat de verwachtingen voor De Raven hierdoor best hoog liggen, maar kunnen ze deze ook waar maken?

Het vertelperspectief in De Raven wordt gewisseld tussen Vivi en Scarlett. Het zijn twee totaal verschillende personages en dat komt duidelijk naar voren. Ze hebben ieder zo hun eigen karaktertrekjes en ook als er niet bij elk hoofdstuk bij stond vanuit welk personage je aan het lezen was, zou je meteen weten of het Vivi of Scarlett is. Veel van de andere personages in De Raven blijven helaas wel een beetje oppervlakkig. Zeker de jongens waar Vivi en Scarlett een oogje op hebben. Kass Morgan en Danielle Paige zorgen er niet voor dat je als lezer begrijpt waarom ze verliefd worden op deze jongens, het is er gewoon opeens. Je voelt de liefde niet echt.

“Dit is het lichaam waarin jij bent geboren. Omarm het. Gebruik het. Verander het wanneer je wilt. Het is jouw instrument, maar je bent er niet door gedefinieerd. Jij bent degene die definieert, je kunt kiezen. Dat is wat een Raaf zijn betekent.” – p. 129

Vooral van het middelste gedeelte van De Raven heb ik genoten. Dat was spannend, mysterieus en er gebeurde van alles. Maar jammer genoeg komt het verhaal een beetje traag op gang en ook het einde (na het ‘grote’ gevecht) is een beetje langdradig. Hiermee doen Kass Morgan en Danielle Paige toch wel afbreuk aan het geheel, want het was niet nodig geweest. Ook was het plot van De Raven een klein beetje voorspelbaar waardoor je al een beetje wist wat je kon verwachten. Hierdoor pakte ik het boek minder snel op en duurde het een tijdje voordat ik het heb uitgelezen.

Ondanks het bovenstaande heb ik me echt wel vermaakt met De Raven van Kass Morgan en Danielle Paige. Het concept van het verhaal is namelijk erg interessant. Je wordt een klein beetje meegenomen in het sociëteitsleven en dat met een vleugje magie. Want Kappa Rho Nu bestaat uit heksen! Hoewel ik vond dat Vivi de magie wel erg makkelijk onder de knie had, zonder dat ze het ooit heeft beoefend (zoals de andere heksen), hebben Kass Morgan en Danielle Paige wel goed uitgelegd hoe het gebruik van magie precies in elkaar zit. Ook het achtergrondverhaal was duidelijk genoeg waardoor er een tof verhaal is ontstaan.

Kortom, De Raven van Kass Morgan en Danielle Paige is een leuk boek om een keertje te lezen als je fan bent van heksen en magie. Hier en daar had ik voor een Young Adult wel iets meer diepgang willen zien en had het verhaal iets minder voorspelbaar mogen zijn. Dit neemt niet weg dat De Raven een erg interessant plot heeft en je mee neemt in het sociëteitsleven. Het middenstuk is spannend, mysterieus en vlot geschreven. Het einde helaas een beetje langdradig. Kass Morgan en Danielle Page zijn bezig met een vervolg (The Monarchs), maar De Raven eindigt best wel gesloten. Dus ik ben benieuwd wat ons te wachten zal staan.