Recensie: De prins en de naaister (Jen Wang)

Auteur: Jen Wang

Uitgeverij: van Goor (23 maart 2021)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 288

Prijs: € 15,99

Parijs, aan de vooravond van de moderne tijd.

Prins Sebastian is op zoek naar een bruid. Of eigenlijk zoeken zijn ouders die voor hem. Sebastian heeft het te druk met het verbergen van zijn geheime leven. ’s Avonds bestormt hij Parijs als de fabelachtige Lady Crystallia, het gewildste icoon van de mondiale modehoofdstad.

Sebastians geheime wapen is zijn geniale ontwerpster en beste vriendin, Frances. Ze is een van de slechts twee mensen die de waarheid kennen: deze prins draagt soms jurken. Maar Frances heeft grootse dromen, en als geheim wapen moet je nu eenmaal geheim blijven. Hoelang zal Frances haar eigen dromen opzij kunnen zetten om een vriend te beschermen?

De prins en de naaister van Jen Wang is geen gewoon Young Adult boek, maar een Graphic Novel. Je leest dus niet een verhaal zoals je gewend bent, want eigenlijk is het meer een soort strip. Maar dan wel een hele lange en toffe strip. In 288 pagina’s vertelt Jen Wang een erg mooi verhaal over identiteit, jonge liefde, kunst en familie. In deze recensie vertel ik je graag wat meer over dit boek en wat ik ervan vond.

Het belangrijkste onderwerp in De prins en de naaister is indentiteit (en natuurlijk de liefde). Jen Wang laat met dit verhaal zien dat je gewoon jezelf mag zijn. Ook al is dit anders dan de rest, je bent goed zoals je bent en je hoeft jezelf voor niemand te veranderen. De mensen die echt om je geven zullen toch wel van je blijven houden. Maar het is belangrijk om eerlijk te zijn. Dit zijn indrukwekkende boodschappen die door Jen Wang goed en duidelijk worden overgebracht op de lezer.

Zoals ik net al vertelde is De prins en de naaister een Graphic Novel en dat betekent dat het boek voor het grootste gedeelte uit illustraties bestaat. Als je de cover al tof vindt, dan kan je zeker je hart ophalen met het binnenwerk. Jen Wang weet precies wat ze doet en maakt erg gedetailleerde illustraties. Ze brengt zelfs de emoties van de personages moeiteloos over op de lezer. Je voelt met ze mee en sluit ze in je hart als vrienden. Hierdoor laat De prins en de naaister een blijvende indruk achter en zal je het verhaal niet snel vergeten.

De prins en de naaister is echt een sprookje voor jong en oud. Het maakt niet uit welke leeftijd je bent je gaat van deze Graphic Novel genieten. Het is ontroerend, indrukwekkend, grappig en mooi. Zowel door de illustraties, als de tekst neemt Jen Wang je mee in de wereld van Sebastian, die graag jurken draagt, en Frances, die graag jurken ontwerpt en maakt. En hoe romantisch is het dat dit alles zich afspeelt in de stad van de liefde; Parijs! Een echte aanrader als je een keer een ander soort YA wil lezen.