Recensie: De postbezorgster van Parijs (Meg Waite Clayton)

Uitgeverij: HarperCollins (5 april 2022)

Genre: Roman, Oorlog

Aantal bladzijdes: 400

Prijs: € 21,99

Frankrijk, 1940.
Haar berichten redden tientallen levens.

Een leven in vrijheid en vol avontuur, dat is wat pilote Nanée Gold voor zich ziet. Dus wanneer Duitse tanks haar geliefde Parijs binnendenderen, is ze vastberaden: ze gaat bij het verzet. Als schijnbaar onschuldige jonge vrouw kan ze ongezien berichten overbrengen, en algauw staat ze bekend als de Postbezorgster.

Terwijl haar missies steeds gevaarlijker worden, ontmoet ze Edouard Moss, een uit Duitsland gevluchte Joodse fotograaf die zijn vrouw heeft verloren en er met zijn dochter Luki alleen voor staat. De twee sluiten vriendschap, maar worden uit elkaar gerukt als Edouard wordt opgesloten in een concentratiekamp voor kunstenaars. Langzaam maar zeker ontstaat er een plan om de kunstenaars te bevrijden…

Meg Waite Clayton vestigde haar naam in de romanwereld met het boek De laatste trein naar vrijheid, waar al meer dan 25.000 exemplaren van zijn verkocht. Nu is onlangs haar nieuwste oorlogsroman De postbezorgster van Parijs verschenen. Hierin vertelt zij het waargebeurde verhaal van erfgename Mary Jayne Gold en journalist Varian Fry. Een verhaal over liefde, levensgevaar en overweldigende heldenmoed. Een verhaal dat voort moet blijven leven.

De postbezorgster van Parijs heeft even de tijd nodig om op gang te komen, omdat er niet direct veel gebeurt en je vanuit verschillende perspectieven leest. De hoofdstukken zijn vrij kort waardoor je niet meteen een band met de personages opbouwt, maar die komt er zeker wel naarmate De postbezorgster van Parijs vordert. Want Meg Waite Clayton laat alles en iedereen tot leven komen door de vele details die ze gebruikt om dit aangrijpende verhaal aan de lezer te vertellen. Ze neemt je mee in het dappere leven van Naneé en in het het tragische leven van Edouard en de kleine Luki.

“Toen pakte hij de pen en begon te schrijven, Mijn Luki – alweer een brief die hij nooit zou versturen, maar het schrijven ervan hield hem in leven.” – p. 102

Meg Waite Clayton heeft zo een aantrekkelijke schrijfstijl in De postbezorgster van Parijs dat je door wilt blijven lezen. Op een hele toegankelijke manier weet zij een heftig verhaal neer te zetten. Het is ontroerend, aangrijpend en overweldigend. De postbezorgster van Parijs is een emotionele achtbaan waarin veel gebeurt. Het is hartverscheurend om aan de ene kant te lezen over de kleine Luki die haar moeder al is verloren en nu ook haar vader moet missen en aan de andere kant het verhaal van Edouard die er echt alles aandoet om bij zijn dochtertje te komen.

Kortom, De postbezorgster van Parijs van Meg Waite Clayton is een prachtige oorlogsroman over hele dappere personages die je niet in de koude kleren gaat zitten. Het verhaal moet even op gang komen doordat er veel perspectiefwisselingen zijn, maar daarna kom je echt in een emotionele achtbaan terecht. De verhalen zijn mooi met elkaar verweven en vormen een indrukwekkend geheel. Het verhaal van de dappere Naneé, Edouard en Luki in De postbezorgster van Parijs zal je nog lang bij blijven.