Recensie: De piraten komen! (John Condon & Matt Hunt)

Illustrator: Matt Hunt

Uitgeverij: Gottmer (3 juni 2020)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 32

Prijs: € 14,99

Snel, verstop je! De piraten komen eraan! Of toch niet?
Tom kijkt altijd uit over de zee, om te kijken of er misschien piraten onderweg zijn naar het dorp. Maar altijd als hij denkt dat hij iets ziet en alarm slaat, is er niets aan de hand. Iedereen in het dorp gelooft niets meer van Toms waarschuwingen. Maar wat als er straks echt piraten aankomen?

De cover van De piraten komen! van John Condon en Matt Hunt trekt meteen de aandacht. Wie is dat jongetje met de grote bel? Wat komen de piraten doen? Wanneer komen ze? Alleen echt stoere kinderen durven deze onzekerheid natuurlijk aan! Maar ook als je iets minder stoer bent zul je merken dat De piraten komen! anders is dan je verwacht. En dat je stiekem helemaal niet  bang hoeft te zijn..

De illustraties in De piraten komen! zijn gemaakt door Matt Hunt. Dit deed hij met ontzettend veel verschillende materialen. Denk hierbij niet alleen aan verf, krijt en pennen, maar ook aan een computer! De illustraties hebben vrolijke kleuren, komen moeiteloos tot leven en zullen kinderen zeker aanspreken. Er is op elke bladzijde iets anders te zien, dus dat zorgt natuurlijk voor veel leesplezier!

Het verhaaltje in De piraten komen! is geschreven door John Condon. Er is niet veel tekst aanwezig en hierdoor komt de focus vooral te liggen op de mooie illustraties. Ze vullen elkaar perfect aan en vormen een mooi geheel samen. John Condon bouwt de spanning in het verhaal erg goed op voor kinderen. Na elke bladzijde word je nieuwsgieriger en nieuwsgieriger naar wat er nu weer komen gaat. En je leert hoe een piratenschip eruit hoort te zien! Tijdens het lezen van De piraten komen! kan je er zelfs een spelletje van maken om het schip te herkennen, zo wordt het een interactief boek voor kinderen!

Oh, die plottwist op het einde van De piraten komen! is zo ontzettend leuk, humoristisch en vooral hartverwarmend. GE-WEL-DIG! Ik weet zeker dat je het niet aan zal zien komen, maar dat je er ontzettend hard om zal lachen. Ook als volwassene! Het geeft het boek net iets extra’s wat andere prentenboeken niet hebben. Ik kan niet anders dan dit boek aanraden aan alle kleine, stoere piraten. Het is echt een leuke must-have!