Recensie: De pestmachine (Sophia Drenth)

Titel: De pestmachine

Serie: De bloedstollende avonturen van Vladimir von Rotenbeck (2)

Auteur: Sophia Drenth

Uitgeverij: Hamley Books (8 juni 2022)

Genre: Jeugd

Aantal bladzijdes: 240

Precies zoals het hoort in een monsterdorp, is het altijd vollemaan in Knekelstein. Maar wanneer de maanmachine door een storing op tilt slaat, zijn de gevolgen niet te overzien. Sinistere gestalten overspoelen het dorp. Vladimir herkent ze uit de geschiedenisles. Het zijn pestmeesters, zoals die in de middeleeuwen rondliepen. Nieuwe monsters zijn altijd welkom in Knekelstein, maar deze pestkoppen hebben geen vreedzame bedoelingen. Alles wat in hun ogen frivool is, wordt vernield. Maar wat betekent frivool eigenlijk precies?

De pestmachine is alweer het tweede deel in De bloedstollende avonturen van Vladimir von Rotenbeck-serie van Sophia Drenth. Eerder verscheen al De nepvampier in deze griezelige serie voor kinderen. Hierin hebben we Vladimir, die allergisch is voor bloed, al behoorlijk goed leren kennen en moest hij het opnemen tegen een heuse vampierjager. In De pestmachine wacht hem een spiksplinternieuw avontuur en ik ben benieuwd wat Sophia Drenth dit keer voor ons, en natuurlijk Vladimir, in petto heeft.

In De nepvampier heeft Sophia Drenth natuurlijk al laten zien dat ze over een grote dosis fantasie beschikt en een ontzettend origineel verhaal neer kan zetten (ondanks dat ze gebruikmaakt van de ‘klassieke vampier’). En ook met De pestmachine blijft ze deze lijn volgen! Want in dit boek heeft ze een beetje geschiedenis verweven. Dit heeft zij o.a. gedaan door pestmeesters in het verhaal te verwerken. De combinatie van fantasie en geschiedenis in De pestmachine doet het erg goed en zorgt voor een vermakelijk, maar interessant verhaal.

De pestmachine is een boek dat redelijk makkelijk en fijn wegleest voor de doelgroep. De schrijfstijl van Sophia Drenth is vlot, spannend en fantasierijk! Ze neemt je echt even mee naar Knekelstein met haar levendige beschrijvingen. De gebeurtenissen in De pestmachine volgen elkaar snel op, waardoor het verhaal geen enkel moment saai is en het leestempo hoog ligt. Doordat er zoveel tegelijk gebeurt, kan het verhaal soms iets verwarrend zijn voor kinderen die hun aandacht er iets minder bij kunnen houden.

Kortom, De pestmachine is een leuk tweede deel in De bloedstollende avonturen van Vladimir von Rotenbeck-serie. Sophia Drenth neemt je moeiteloos mee naar Knekelstein en creëert een origineel verhaal met haar levendige fantasie en een vleugje geschiedenis. Het verhaal in De pestmachine kent een hoog tempo en is erg spannend geschreven. Erg geschikt dus voor de liefhebbers van griezelen! Vergeet ook vooral niet om eerst De nepvampier te lezen, zodat je Vladimir al een beetje kent.