Recensie: De Overwinnaar (Taran Matharu)

Titel: De Overwinnaar

Serie: Contender (3)

Auteur: Taran Matharu

Uitgeverij: Best of YA (23 september 2021)

Aantal bladzijdes: 364

Prijs: € 20,99

Cade heeft het duel met de Hydra Alpha ternauwernood overleefd, maar de Spelen zijn nog lang niet voorbij. Op bevel van hun wrede en mysterieuze opperheer worden Abaddon, Cade en zijn vrienden naar de oorlog tegen de Grijzen gezonden, een mensachtig ras dat in technologie op hun planeet de mensen ver overtroffen heeft. Dit brengt Cade echter tot een ontdekking: het Pantheon, de millenniaoude buitenaardse meesterbreinen achter de Spelen, hebben een zwakte.
Cade heeft precies één kans om hun tirannie voor altijd te stoppen. En als hij faalt kost dat niet alleen zijn vrienden het leven, maar staat zelfs het voortbestaan van de aarde op het spel…

De Overwinnaar is het derde en laatste deel in de Contender-serie van Taran Matharu en is dus het vervolg op De Uitverkorene en De Uitdager. Ik vond het concept van het verhaal in De Uitverkorene heel erg tof, maar het bleef voor mij allemaal een beetje te vaag en de personages waren redelijk oppervlakkig. Pas aan het einde van De Uitverkorene werd het een beetje duidelijk wat er aan de hand was.. De Uitdager wist hierop door te pakken en het werd voor de lezer steeds duidelijker waar het verhaal naartoe ging! Maar is De Overwinnaar een waardige afsluiter van de trilogie?

Tussen het spectaculaire einde van De Uitdager en het begin van De Overwinnaar zitten twee maanden. Hierdoor is ook het derde deel vanaf het begin ontzettend spannend. Er staat Cade en zijn vrienden constant iets te wachten en de gebeurtenissen volgen elkaar erg snel op. Ook is het verhaal echt onvoorspelbaar en weet je niet wat er precies gaat gebeuren. Taran Matharu zorgt er hierdoor voor dat De Overwinnaar heel vlot wegleest, maar aan de andere kant heb je geen tijd om even adem te halen en het verhaal te laten bezinken.

Zoals ik in de recensie van De Uitdager van Taran Matharu al vertelde zit er een klein beetje romantiek in het verhaal. In het vorige deel zat er al niet super veel opbouw in de romance en dat geldt helaas ook voor De Overwinnaar. Het verhaal heeft het ook niet per se nodig, waardoor het toch een beetje overbodig aanvoelt. Het mist diepgang. Wel wordt de wereld nog verder opgebouwd in De Overwinnaar, verschijnen er ook buitenaardse wezens op het toneel en bouwt Taran Matharu goed op naar een epische eindstrijd die allesbepalend is.

Voordat je aan De Overwinnaar begint zit je als lezer nog vol met vragen en Taran Matharu zorgt ervoor dat deze beantwoord worden in dit boek. Alle verhaallijnen uit De Uitverkorene en De Uitdager komen mooi samen en worden afgerond. De auteur houdt het verhaal ook een beetje mysterieus en je vraagt je constant af hoe het verhaal van Cade en zijn vrienden zal gaan aflopen. Het einde van de Contender-serie zit dus ook ontzettend goed in elkaar en je kan merken dat Taran Matharu over alles heeft nagedacht.

De Overwinnaar is zeker een mooi vervolg op De Uitverkorene en De Uitdager en een waardige afsluiter van de Contender-serie van Taran Matharu. Alle verhaallijnen komen samen, worden afgerond en alle vragen worden beantwoord. De eindstrijd in De Overwinnaar is episch en Taran Matharu heeft over alles nagedacht. Wel volgen de gebeurtenissen elkaar ontzettend snel op, waardoor je het verhaal niet even kan laten bezinken en de romance mist diepgang. Toch neemt dit niet weg dat de Contender-serie een tof verhaal met een sterke worldbuilding bevat.

1 thought on “Recensie: De Overwinnaar (Taran Matharu)