Recensie: De ontvoerde schat (M.G. Leonard & Sam Sedgman)

Serie: Dader op het spoor (2)

Auteur: M.G. Leonard & Sam Sedgman

Illustrator: Elisa Paganelli

Uitgeverij: De Fontein (2 maart 2021)

Aantal bladzijdes: 302

Prijs: € 15,99

Na zijn avontuur op de Hooglanden-expres kan Alex niet wachten op een tweede treinreis. Dus denkt hij geen seconde na als zijn oom Ben, die reisjournalist is, hem uitnodigt mee te gaan op de California Comet om de iconische treinreis van Chicago naar San Francisco te maken. Wanneer onderweg de dochter van miljonair Argus Lemette op mysterieuze wijze verdwijnt, duikt Alex in de zaak. Kan hij haar ontvoerder ontmaskeren voordat de trein San Francisco bereikt?

Bijna een jaar geleden alweer las ik De Juwelendief van M.G. Leonard & Sam Sedgman, het eerste deel van de Dader op het Spoor-serie. Mijn recensie lees je HIER. Ik gaf het boek maar liefst 5 sterren, dus ik heb eigenlijk wel hele hoge verwachtingen van het vervolg op dit boek. Ik ben dan ook heel benieuwd of De ontvoerde schat net zo goed is als zijn voorganger?! De cover ziet er in ieder geval weer onwijs tof uit.

Het zal geen grote verrassing zijn dat ook het avontuur in De ontvoerde schat zich vooral in de trein afspeelt. Dit keer gaan Alex en zijn oom Ben een reis maken met de California Comet van California naar San Fransisco. Op de schutbladen vind je de routekaart die deze trein zal volgen tijdens het verhaal. Super handig dan weet je precies waar de trein is tijdens het lezen! Daarnaast kom je ook weer allemaal nieuwe feitjes over treinen tegen en hierdoor maken M.G. Leonard & Sam Sedgman De ontvoerde schat ook een beetje leerzaam, zeker als je nog niet zoveel over treinen weet.

“Er gebeuren dingen om me heen… Ik kan het niet uitleggen.’ Alex zuchtte. ‘Het is alsof ik iets zou moeten zien, maar niet weet waarnaar ik op zoek ben. Het voelt als gekriebel, maar dan in mijn hoofd. Ken je dat gevoel?” -p. 65

Maar gelukkig gaat De ontvoerde schat niet alleen over treinen. M.G. Leonard & Sam Sedgman hebben er weer een klassieke whodunit van gemaakt. Al snel nadat je in De ontvoerde schat begint gebeuren er vreemde dingen. Hierdoor kan het speuren en puzzelen meteen beginnen. Net als in De Juwelendief geven M.G. Leonard & Sam Sedgman de lezer door het verhaal heen kleine puzzelstukjes om het mysterie op te lossen. Ik heb wel het idee dat het mysterie in De ontvoerde schat iets makkelijker op te lossen was dan die van zijn voorganger. Maar dat neemt niet weg dat De ontvoerde schat erg spannend is en fijn wegleest.

Net als het verhaal in De Juwelendief, wordt het verhaal van M.G. Leonard & Sam Sedgman in De ontvoerde schat ondersteund door leuke illustraties van Elisa Paganelli. Ze zijn niet op elke pagina te vinden en je komt er dus maar af en toe eentje tegen. Wel zijn ze ontzettend gedetailleerd en brengen ze het verhaal in De ontvoerde schat echt tot leven voor de lezer. Het is vooral extra leuk voor kinderen die misschien iets minder van lezen houden en niet zo visueel ingesteld zijn. Ook voor hen zal De ontvoerde schat bijna een soort van film worden!

M.G. Leonard & Sam Sedgman hebben met De ontvoerde schat een leuk en tof vervolg op De Juwelendief neer weten te zetten. Het is een spannende whodunit voor lezers die van puzzelen en speuren houden. De opzet is hetzelfde als zijn voorganger, maar gelukkig introduceren M.G. Leonard & Sam Sedgman in De ontvoerde schat ook allemaal nieuwe personages en dit houdt het boek verfrissend. Ik ben heel benieuwd naar het derde deel in de Dader op het spoor-serie, genaamd Gevaar op safari.

Tagged , , , , , ,