Recensie: De Notenkraker (E.T.A. Hoffmann)

Auteur: E.T.A. Hoffmann

Illustrator: Sanna Annuka

Uitgeverij: Blossom Books (november 2017)

Genre: Fantasy

Aantal bladzijdes: 96

Prijs: €17,99

Het is kerstavond. Fritz en Marie kunnen niet wachten om hun cadeautjes open te maken. Tussen alle geschenken vindt Marie een vreemd uitziende notenkraker. Nog vreemder: hij komt ’s nachts tot leven. Voordat ze het weet is Marie het middelpunt van een gevecht tussen de Muizenkoning en het andere speelgoed en wordt ze meegenomen naar een wereld van suikerkastelen, chocoladekoningen en echte liefde.

De Notenkraker van E.T.A. Hoffmann is echt een prachtig sprookje. In dit boek vind je gewoon het originele sprookje van en dus geen hervertelling (wat ik eigenlijk wel dacht)! Iedereen zal De Notenkraker wel kennen van de balletvoorstelling, maar het achterliggende verhaal is eigenlijk veel mooier en die lees je in deze indrukwekkende uitgave van Blossom Books.

Ik had het originele sprookje van E.T.A. Hoffmann eerlijk gezegd nog niet eerder gelezen. Dus voor mij was het helemaal nieuw. Ik kan jullie verklappen dat ik genoten heb. Het is een schattig verhaal over een meisje en haar notenkraker. Een verhaal over anders zijn en over acceptatie. Een verhaal dat ideaal is om tijdens de Kerst te lezen. Tijdens het lezen van De Notenkraker vraag je jezelf continu af of Maria droomt of dat het allemaal echt gebeurd. E.T.A. Hoffmann laat je versteld staan en verwonderen. Zeker het einde is prachtig!

De Notenkraker is een mooie linnen hardcover en voelt lekker luxe aan tijdens het lezen. Er staat een prachtige illustratie op de voorkant van De Notenkraker, gemaakt door Sanna Annuka, in de kleuren rood, zwart en goud! In combinatie met de linnen omslag krijg je een prachtig geheel. Als je dit boek in de winkel ziet liggen dan weet je dus eigenlijk al meteen dat je hem wilt hebben! Het is echt een must-have voor in je boekenkast!

Niet alleen op de cover staat een prachtige illustratie. Het hele boek is ermee versierd. De vele illustraties in het boek geven het verhaal veel meer kracht en diepgang! Je krijgt er toch echt een beter beeld door. De illustraties zelf zijn eigenlijk vrij simpel. Sanna Annuka maakt vooral gebruik van figuren zoals cirkels, vierkanten en driehoeken! Ook qua kleur houdt ze het simpel met rood, donkergroen, goud en wit. Dit past echt precies bij het verhaal en geeft er een echte kerstige sfeer aan!

Veel meer valt er gewoon niet over dit mooie boek te zeggen. Het is heel erg leuk om het originele sprookje van De Notenkraker een keer te lezen. Hoewel het verhaal al in 1811 geschreven is, is het een sprookje van alle tijden! Het zal nooit oud worden. De Notenkraker van E.T.A. Hoffmann is een ideaal boek om op kerstavond te lezen of om met Kerst cadeau te geven! Het tovert hoe dan ook een glimlach op ieders gezicht!