Recensie: De Nachtwachters (Bernadette Lugies)

Serie: De nieuwe wereld (2)

Auteur: Bernadette Lugies

Uitgeverij: In Eigen Beheer (mei 2022)

Genre: Young Adult, Dystopie

Aantal bladzijdes: 284

Prijs: € 4,99 (e-book)

Na de ontvoering van Anna wil Sophie nog maar één ding en dat is Anna vinden. Maar is dat de enige reden om deze reis te maken? De moordenaar van haar vader woont in het zuiden en Sophie heeft er alles voor over om hem te vinden. Daar heeft ze haar teamleden wel bij nodig. Kan ze hen echt vertrouwen? Terwijl Sophie een innerlijke strijd voert over vertrouwen en haar gevoelens voor Jason, krijgt ze te maken met een nieuwe groep mensen. De groep doet er alles aan om Anna bij hen te houden. Lukt het haar om Anna te redden?

In 2019 las ik Het Claiming Ritueel van Bernadette Lugies. Dit boek eindigde met een ontzettend grote cliffhanger en deed verlangen naar het volgende deel. Helaas moesten we daar even op wachten, maar het is nu eindelijk zover. Onlangs is namelijk De Nachtwachters verschenen, dit is het tweede deel in De Nieuwe Wereld-serie! Ik ben benieuwd hoe het verhaal van Sophie en de anderen verdergaat en of Bernadette Lugies De Nachtwachters net zo sterk weet te maken als Het Claiming Ritueel.

Hoewel het verhaal in De Nachtwachters direct doorgaat op Het Claiming Ritueel zorgt Bernadette Lugies er wel op subtiele wijze voor dat je geheugen een beetje wordt opgefrist als je het eerste deel een tijdje geleden hebt gelezen. Zonder dat het echt als een herhaling aanvoelt. Daarnaast kom je weer meteen in de spanning en actie terecht en hoeft De Nachtwachters dus helemaal niet op te starten. Het is fijn om weer terug te zijn in de wereld die Bernadette Lugies gecreëerd heeft in Het Claiming Ritueel en om weer meegetrokken te worden in het verhaal van Sophie, want ook De Nachtwachters is vooral vanuit haar perspectief geschreven.

“Hij was mij gaan vertrouwen en ik had dat vertrouwen beschadigd. Misschien is het wel voor altijd beschadigd.” – p. 54 (e-book)

De Nachtwachters is een iets spannender boek dan Het Claiming Ritueel. Dit komt omdat de wereld al helemaal is opgebouwd en je de personages al kent uit het vorige boek. Hierdoor kan er echt op het verhaal zelf gefocust worden. Bernadette Lugies heeft een vlotte, fijne en beeldende schrijfstijl. Hiermee zorgt ze er moeiteloos voor dat De Nachtwachters tot leven komt voor de lezer. Ze neemt je mee naar een eventuele toekomst en maakt het geheel erg realistisch. De diepere laag kwam in het vorige deel iets meer naar voren, maar is ook zeker in De Nachtwachters aanwezig.

Kortom, De Nachtwachters is een tof vervolg op Het Claiming Ritueel en een mooie afsluiter van De Nieuwe Wereld-serie, geschreven door Bernadette Lugies. Ik raad je aan om de twee boeken na elkaar te lezen, omdat je dan echt helemaal in het verhaal zit. Sophie, Jason en de rest kruipen onder je huid. De Nieuwe Wereld-serie is door de sterke worldbuilding van Bernadette Lugies een realistische dystopie. Ze beschrijft gedetailleerd een wereld (zonder elektriciteit) die in de toekomst zomaar zou kunnen ontstaan. Het is spannend en zet je zeker aan tot nadenken!