Recensie: De Magiërs (Scarlett Thomas)

Serie: Bovenwereld (2)

Auteur: Scarlett Thomas

Uitgeverij: De Fontein (juni 2018)

Genre: Kinderboek, Fantasy

Aantal bladzijdes: 384

Prijs: €14,99

Fee Goedhart weet hoe ze met magische boeken naar de bovenwereld kan reizen. Haar klasgenoot Max heeft echter meer interesse in de donkere onderwereld. Wanneer beiden onder duistere omstandigheden verdwijnen, raken hun vrienden in paniek. Is het toeval dat zij tegelijkertijd worden vermist? Dan bereikt hen het bericht dat Fee ernstig in gevaar is en dat haar tijd opraakt. Waar zijn Fee en Max?

Vorig jaar rond deze tijd las ik het eerste boek in de Bovenwereld-serie van Scarlett Thomas, Drakendal. En nu was het eindelijk tijd voor deel 2, De Magiërs! Eigenlijk verscheen dit boek al in juni, maar ik heb even met lezen gewacht. Ik vind dit namelijk echt boeken vind die je in december móét lezen. Er zit zoveel magie in en de boeken nemen je compleet mee naar een andere wereld. Het doet denken aan Harry Potter, maar dan mét een twist.

Net als in Drakendal staat er weer een groot mysterie centraal in De Magiërs. Izenea Prestigius van Uitgeverij Lucifer is bezig met een missie. Voor een klant maakt ze de allerlaatste editie van het populaire boek ‘De Magiërs.. Uit het eerste deel weten we dat het lezen van de laatste uitgave bijzondere krachten met zich mee kan nemen. Fee en haar vrienden moeten er dus achter zien te komen wat Izenea precies van plan is en haar stoppen! Dit blijkt natuurlijk lang niet zo gemakkelijk als gedacht en er komen verschillende obstakels op hun pad die ze moeten overwinnen.

De Magiërs wordt uit verschillende perspectieven aan de lezer verteld. Zowel uit die van Fee als uit die van haar vrienden (Maximiliaan, Jade, Wolf en Lexie). Dit is een mooie manier van vertellen, omdat je zo veel meer over iedereens gedachten te weten komt. Hierdoor komen al hun karakters tot leven. Fee en haar vrienden vullen elkaar perfect aan, iedereen is goed in iets anders en zo kunnen ze elkaar helpen. Hiermee geeft Scarlett Thomas voldoende diepgang aan het verhaal voor een kinderboek! Het verhaal is makkelijk te begrijpen voor kinderen, maar heeft toch ook de juiste dosis mysterie in zich. Het verhaal is moeilijk te voorspellen en ontzettend origineel.

“Helden zijn zeldzaam, maar ik weet zeker dat dat je kharakter is. Wat betreft je kunde… Dat ligt lastiger.” -p. 66

In De Magiërs kom je nog veel meer te weten over de Bovenwereld, maar ook over de Onderwereld. Dit is de wereld waar Maximiliaan, de beste vriend van Fee, zo naar verlangd. Toch ben ik er nog niet helemaal over uit of de Onderwereld een slechte of een goede plek is. Maar Scarlett Thomas neemt je mee op reis door beide werelden en geeft nieuwe aspecten vrij waardoor de worldbuilding wederom erg goed is in De Magiërs. Ook kom je veel meer te weten over alle verschillende soorten magie die er zijn. Er zijn tovenaars, begoochelaars, duiders, heksen, wijsgeren en noem het maar op! Iedereen heeft zijn eigen sterke kanten en die weet Scarlett Thomas zeer duidelijk uit te leggen!

Zoals ik al zei is De Magiërs een erg mysterieus boek. Net als in het eerste deel houdt Scarlett Thomas veel aspecten van het verhaal geheim voor de lezer. Ze geeft de lezer de mogelijkheid om zelf te puzzelen en de raadsels op te lossen! Het verhaal is verder vlot en makkelijk geschreven. De beeldende schrijfstijl van Scarlett Thomas neemt je al snel mee naar een magische wereld waar iedereen wel in zou willen leven. Ik hoop zeker nog steeds op het vinden van een troef!

Kortom, de Bovenwereld-serie van Scarlett Thomas is zeker een aanrader voor de fans van Harry Potter en magie! De Magiërs zit vol met geheimen, mysteries, wonderen en zelfs met boeken. Het is een boek dat niet mag ontbreken in de boekenkast van iedere fantasyliefhebber. Wel raad ik aan om niet te veel tijd te laten verstrijken tussen het lezen van Drakendal en De Magiërs, anders ben je misschien een groot gedeelte van de namen en gebeurtenissen vergeten!