Recensie: De laatste vuurtorenwachter (Geert Klaassen)

Serie: De Kronieken van Finn (2)

Auteur: Geert Klaassen

Illustrator: Harmen van Straaten

Uitgeverij: Davidsfonds Infodok (20 juli 2020)

Aantal bladzijdes: 158

Prijs: € 15,99

Finn en zijn vrienden stellen alles in het werk om de Zandman en de verdwenen prinses Sirocco op te sporen. Vuurtorenwachter Isidoor weet meer dan hij wil loslaten, maar het is zijn blinde dochter Tillie die hen op weg helpt. Op zijn omzwervingen langs een dode vulkaan, giftige mistbanken en de grimmige Nevelzee ontmoet Finn mysterieuze dwaallichten en Kapoerrr, een oeroud rotswezen. Niet alleen botst hij op de grenzen van beide werelden, maar ook op die van zichzelf. De Zandman, baron du Pompelzoen en de legendarische Nevelkapitein, allemaal voeren ze iets hun schild. Wie kan Finn nog vertrouwen? En terwijl de Zandman nieuwe verschrikkingen op de wereld loslaat, doet Finn een duizelingwekkende ontdekking over zijn vader…

De laatste vuurtorenwachter is het tweede deel in De kronieken van Finn, geschreven door Geert Klaasen en met illustraties van Harmen van Straaten. Het eerste deel, Het gestolen sterrenstof, las ik alweer bijna anderhalf jaar geleden en wat heb ik daar toen van genoten. Het verhaal is me ontzettend goed bijgebleven, dus ik kon niet wachten om verder te lezen over de avonturen van Finn in Dromenland.

Geert Klaasen begint De laatste vuurtorenwachter met een korte terugblik naar Het gestolen sterrenstof. Zeker handig als het al een tijdje geleden is dat je het eerste deel hebt gelezen, het is toch even een opfrisser! Ook in De laatste vuurtorenwachter wisselen de hoofdstukken in ‘De Wakkere Wereld’ en ‘Dromenland’ elkaar af. Maar dit keer stopt het avontuur niet wanneer Finn en zijn vrienden in ‘De Wakkere Wereld’ zijn, het gaat namelijk gewoon door.

“Verbeelding is een van de sterkste krachten die bestaan. Zo ontstond Dromenland uit de fantasie van kinderen, als een veilige thuishaven voor al hun wensen en verlangens; een plek waar hun geest naartoe kon vluchten in hun slaap.” – p. 10

Het gestolen sterrenstof was vooral een erg spannend en avontuurlijk boek. Dit geldt zeker ook voor De laatste torenwachter, maar toch heeft dit boek iets meer diepgang dan zijn voorganger. Finn komt namelijk iets te weten over zijn vader en er komen sowieso meer gevoelens om de hoek kijken. Geert Klaasen weet deze gevoelens goed op de lezer over te brengen en je voelt echt met de personages mee. Hierdoor wordt De laatste torenwachter een boek met een lach en een traan!

Samen met Finn en zijn vrienden kan je als lezer weer een mysterie proberen te ontrafelen en hierbij is er natuurlijk sprake van veel actie. Tijdens het lezen komen er allemaal vragen bij je op. Wat gaat er gebeuren? Wie zit er dit keer achter? Wat is er precies gebeurd met Finns vader? Dit maakt De laatste vuurtorenwachter erg interactief. Wat er natuurlijk voor zorgt dat je door wilt blijven lezen.

Het einde van De laatste vuurtorenwachter doet je verlangen naar het volgende boek. Geert Klaasen weet zeker hoe hij op het einde nog even een bom moet droppen! Wederom heb ik genoten van De Kronieken van Finn! Het was spannend, avontuurlijk, gevoelig en zat vol met actie. Een toppertje voor kinderen vanaf ongeveer 9 jaar!