Recensie: De krokodillenfabriek (Dries Deschepper)

Titel: De krokodillenfabriek

Auteur: Dries Deschepper

Uitgeverij: Clavis (23 maart 2021)

Genre: Kinderboek

Aantal bladzijdes: 143

Prijs: € 14,95

Tot die ene dag had mist geen speciale betekenis voor Mila. Nu is de mist het startsein voor een reeks bizarre gebeurtenissen. Hoe noem je anders het verdwijnen van de pizzeria? Of de komst van een monster dat de toegang tot hun favoriete speelplek verspert? Maar Mila laat zich niet afschrikken. In de oude ketchupfabriek maken zij en haar vrienden kennis met de enge Igor, zombieachtige mannen en de vreemde inhoud van de vroegere ketchupketels.

De krokodillenfabriek is het debuut van schrijver Dries Deschepper en geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar. Het is een verhaal over vriendschap, zombies, ketchup en natuurlijk krokodillen. Het verhaal wordt verrijkt met paginagrote zwart-wit illustraties van Isabel Bouttens. Deze toffe illustraties zijn erg gedetailleerd en zorgen ervoor dat het verhaal van Dries Deschepper tot leven komt voor de lezer.

De schrijfstijl van Dries Deschepper in De krodillenfabriek past naar mijn idee niet helemaal bij de doelgroep van het boek. De krodillenfabriek is namelijk geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar. Het is dan ook belangrijk dat een boek vlot wegleest, zodat kinderen hun aandacht er makkelijk bij kunnen houden. Helaas maakt Dries Deschepper vaak gebruik van erg lange zinnen waardoor je gedachten snel weg dwalen. Dit maakt het lezen soms een beetje ingewikkeld. Het pakt de lezer niet zo snel en hierdoor pak je De krokodillenfabriek minder snel op.

Daarentegen is het verhaal dat Dries Deschepper heeft bedacht wel heel erg leuk en interessant voor kinderen. Het plot van De krodillenfabriek zit dan ook goed in elkaar. Als lezer ben je erg benieuwd naar wat er allemaal nog meer gaat gebeuren en dit zorgt ervoor dat als je eenmaal aan het lezen bent je ook door wilt blijven lezen. Er gebeuren af en toe namelijk best bizarre dingen in De krodillenfabriek en hierdoor is het verhaal erg grappig. Het komt zeker weleens voor dat je hardop moet lachen tijdens het lezen. Daarnaast zit het verhaal vol met avontuur en is het zeker niet saai.

De krokodillenfabriek is een leuk debuut, maar mist een beetje vaart door de schrijfstijl van Dries Deschepper. De zinnen zijn een beetje aan de lange kant voor kinderen vanaf 10 jaar. Hierdoor is het verhaal soms wat ingewikkeld en moeilijk te volgen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het verhaal in De krokodillenfabriek erg leuk, grappig en avontuurlijk is. Ik bedoel maar.. Hoe tof is de combinatie van zombies, ketchup en krokodillen?! En de prachtige paginagrote illustraties van Isabel Bouttens maakt het geheel helemaal af!

2 thoughts on “Recensie: De krokodillenfabriek (Dries Deschepper)