Recensie: De Koningin der Luizen (Robin Aerts & Yasmin van de Werf)

Ilustrator: Yasmin van de Werf

Uitgeverij: Uitgeverij De Eenhoorn (26 februari 2020)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 32

Prijs: € 16,95

De Koningin der Luizen voelt zich vaak alleen en gaat op een dag op zoek naar een vriendje. Plots ziet ze iemand die gevangen zit. Hoe kan ze haar nieuwe vriend bevrijden?

De Koningin der Luizen van Robin Aerts bevat een mooie verborgen boodschap. Aan de ene kant draait het verhaal om je eenzaam en alleen voelen. En aan de andere kant laat De Koningin der Luizen zien dat je van jezelf moet houden. Ik denk wel dat het voor kinderen een beetje moeilijk zal zijn om deze boodschappen eruit te halen. Daar is het verhaal net iets te ingewikkeld voor. Maar ze zullen er vast op hun eigen manier van genieten!

Robin Aerts heeft De Koningin der Luizen in rijmvorm geschreven en daar ben ik altijd groot fan van. Het maakt het verhaaltje vrolijk en luchtig, ondanks dat hij een redelijk zware boodschap aan de lezers probeert over te brengen. De rijmpjes geven een prentenboek net iets extra’s om van te genieten, hierdoor is het ook echt een sprookje geworden! Zeker in combinatie met de illustraties, die passen goed bij de tekst en geven het geheel iets magisch.

De illustraties in De Koningin der Luizen zijn gemaakt door Yasmin van de Werf. In het begin zijn het behoorlijk donkere illustraties, maar ze hebben wel een warme uitstraling door het gebruik van bijvoorbeeld de kleur rood. Door de donkere kleuren komt het duidelijk op de lezer over dat het meisje zich alleen voelt. Maar hoe veder je in het verhaal komt hoe lichter de illustraties worden. De ontwikkeling van het meisje van zich eenzaam voelen naar van zichzelf houden komt mooi tot uiting.

De Koningin der Luizen van Robin Aerts en Yasmin van de Werf is een fijn prentenboek om samen met je kindje te lezen of om voor te lezen. Op die manier kan je de verborgen boodschap ook een beetje uitleggen, want het is net iets te moeilijk voor kindjes om die er helemaal zelf uit te halen. Maar de illustraties en rijmpjes zijn gewoon om van te genieten!