Recensie: De Knerpers (Tom Fletcher)

Titel: De Knerpers

Auteur: Tom Fletcher

Uitgeverij: Billy Bones (26 april 2019)

Aantal bladzijdes: 368

Op een ochtend ontdekt Lucy dat alle volwassenen ’s nachts zijn verdwenen. Met hulp van haar vrienden gaat Lucy op zoektocht naar alle ouders en ontmoet dan de knerpers…

Ben je klaar voor een avontuur? Ja? Mooi!

Stel je voor dat je op een ochtend wakker wordt en alle volwassenen zijn verdwenen. Zo maar, patsboem! Dat is precies wat Lucy Modderman overkomt. Zij is de held van dit verhaal. (Maar dat weet ze nog niet!) Terwijl alle andere kinderen uit het dorp zo veel mogelijk snoep eten en zo laat opblijven als ze willen, onderzoekt Lucy wat er is gebeurd.
Dan ziet Lucy midden in de nacht vier wezens rondkruipen in haar slaapkamer: Grommert, Burp, Krabbert en Snuf.
Het zijn De Knerpers. En zij weten precies wat er aan de hand is..

Vorig jaar met kerst verscheen het boek De Kerstmisaurus van Tom Fletcher. Helaas heb ik deze nog niet gelezen, maar ik zag zoveel enthousiaste reacties voorbij komen, dat ik niet anders kon dan De Knerpers lezen. Mijn verwachtingen waren hoog en deze zijn zeker uitgekomen. De Knerpers is een geweldig, magisch en spannend boek vol met avontuur voor zowel jong als oud!

Tom Fletcher heeft een geweldige manier van schrijven. Het is echt ontzettend humoristisch. Af en toe spreekt Tom Fletcher namelijk direct tot de lezers van het boek en dit laat je hardop lachen. Hij vraagt zich af of je wel verder durft te lezen en of je niet even naar de wc moet gaan. Dit zorgt er natuurlijk alleen maar voor dat je het boek niet aan de kant wilt leggen. En ook de Knerpers zijn heel erg grappig, ook al zijn ze een beetje eng!

Toch is het verhaal in De Knerpers niet alleen maar om te lachen. Tom Fletcher heeft er ook een aantal belangrijke boodschappen in verwerkt, zoals de onderstaande quote. Daarnaast gaat dit boek over vriendschap, liefde en familie. Het gaat over alles wat belangrijk is in het leven. In combinatie met de humor en het avontuur maakt dit van De Knerpers een echte must-read en zal ieder kind (of volwassene) ervan genieten!

“Mensen die anders zijn worden soms uitgelachen, maar mensen die anders zijn, maken wel het verschil..” – p. 30

Het allerleukste van De Knerpers is dat Tom Fletcher je ook meeneemt naar een hele andere (grappige en magische) wereld, het Redno. Ik ga er natuurlijk niet te veel over verklappen, want het is namelijk het leukste om zelf van alles te ontdekken over deze wereld. Maar doordat de schrijfstijl zo beeldend is lijkt het net alsof je samen met Lucy in het Redno rondloopt. Alles komt tot leven!

Hoewel het bovenstaande natuurlijk al genoeg is voor 5 sterren, staat De Knerpers vol met prachtige illustraties van Shane Devries. Deze zijn zo ontzettend tof en passen perfect bij het verhaal. Op bijna elke bladzijde vind je wel een illustratie of grote, schuigedrukte, dikke woorden. Dit geeft het verhaal net even iets meer kracht en maakt het uniek!

Lucy is het hoofdpersonage van De Knerpers en je volgt het verhaal dus uit haar oogpunt. Ze is een heel stoer, slim en sterk meisje. En als lezer bouw je al snel een band met haar op. Maar je gaat niet alleen om Lucy geven. Ook de andere personages sluipen langzaam je hart in!

Kortom, De Knerpers van Tom Fletcher is gewoon een perfect kinderboek! Het is uniek, spannend, magisch, humoristisch en avontuurlijk. Het is een boek dat je niet aan de kant kan (en wil) leggen. Je móét gewoon weten hoe het verhaal van Lucy, haar vrienden en de Knerpers af gaat lopen!