Recensie: De kleuren van magie (V.E. Schwab)

Serie: Schemering (1)

Auteur: V.E. Schwab

Uitgeverij: Boekerij (januari 2019)

Genre: Fantasy, Roman

Aantal bladzijdes: 416

Prijs: € 15,-

De meeste mensen kennen maar één Londen. Wat bijna niemand weet, is dat er vier verschillende Londens zijn. Grijs Londen: vies, saai en zonder magie. Rood Londen, waar magie wordt vereerd en de Maresh-dynastie heerst over een welvarend rijk. Wit Londen, waar men vecht om controle over de magie. En ooit was er Zwart Londen – maar daar heeft niemand het meer over.

Kell is een zeldzame magiër die tussen de verschillende versies van Londen kan reizen. Als hij in Grijs Londen zakkenroller Lila ontmoet, is dat het begin van een avontuur dat ze naar alle uithoeken van de stad brengt. Maar gevaarlijke magie ligt op de loer en het verraad achtervolgt hen. Om alle werelden te kunnen redden moeten Kell en Lila in de eerste plaats in leven zien te blijven, en dat blijkt lastiger dan gedacht.

A Darker Shade of Magic van V.E. Schwab wilde ik al een tijdje lezen en ik was dan ook onwijs blij toe ik zag dat Boekerij dit boek ging vertalen als De kleuren van magie! Ik móést dit boek gewoon zo snel mogelijk lezen, want een boek waarin magie de hoofdrol speelt en waarvan de schrijfster wordt vergeleken met J.K. Rowling en J.R.R. Tolkien is natuurlijk perfect!

De kleuren van magie is het eerste deel in de Schemering-trilogie van V.E. Schwab. Dit is zeker te merken, want de schrijfster neemt uitgebreid de tijd om de lezer kennis te laten maken met een hele nieuwe wereld. De eerste 150 pagina’s van De kleuren van magie kunnen soms een beetje traag aanvoelen, omdat het vooral gaat om de worldbuilding en het leren kennen van de karakters. Zelf had ik hier helemaal geen moeite mee, want ik ben gek op een goede worldbuilding! Het was ontzettend intrigerend om kennis te maken met de verschillende Londens en de karakters die er wonen.

De schrijfstijl van V.E. Schwab is vlot, beeldend en gedetailleerd. Het verhaal speelt zich als een film voor je ogen af en het is soms heel erg moeilijk om te stoppen met lezen. Het liefst lees je dit boek in één keer uit, zeker als je voorbij de worldbuilding bent. In De kleuren van magie word je letterlijk meegesleurd naar de verschillende Londens en deze worden zo levendig beschreven dat je soms zelfs de geur van het Londen kan ruiken!

“Het eerste wat je over magie moet weten, Lila, is dat het geen onbezield iets is. Ze leeft. Op een andere manier dan wij, maar ze leeft wel degelijk.” – p. 187

Ongeveer vanaf bladzijde 150 wordt er door V.E. Schwab spanning in De kleuren van magie gebracht. En deze spanning weet de schrijfster tot de laatste pagina vast te houden. Door de sterke worldbuilding aan het begin van het boek ben je zo bekend met de wereld dat je gewoon lekker door kan lezen. Je hoeft jezelf niet af te vragen hoe alles in elkaar zit en wie wie is. Alles is duidelijk en hierdoor kan je volop genieten van het verhaal in De kleuren van magie.

Magie wordt ontzettend vaak gebruikt in verhalen. Het is dan ook altijd de vraag of de schrijver er iets origineels van kan maken en V.E. Schwab is dat zeker gelukt in De kleuren van magie. Zij heeft een eigen, unieke vorm van magie bedacht , die nogal complex in elkaar zit. Hierdoor is het verhaal erg verrassend en vooral naar het einde van het boek toe kom je steeds meer te weten over hoe de magie werkt.

Verder maken de personages in De kleuren van magie het boek erg interessant om te lezen. Eerst ontmoet je Kell en later ook Lila. Vanaf het moment dat deze personages elkaar ontmoeten komt het verhaal echt tot leven. Het zijn twee kleurrijke personages met een eigen wil, en af en toe lijken ze ook op elkaar. Ze laten zich niet vertellen wat ze wel en niet mogen doen en bepalen hun eigen leven. Ze zijn allebei sterk op hun eigen manier!

Het einde van De kleuren van magie is niet heel erg open, maar een klein beetje gesloten. Natuurlijk heeft V.E. Schwab lijntjes uitgegooid voor het tweede deel, maar het eerste deel eindigt niet met een hele grote cliffhanger. Hierdoor heb je er als lezer vrede mee dat je niet meteen door kan lezen. Toch kijk ik echt al ontzettend erg uit naar het vervolg, De kleuren van schaduw. Dit boek zal in juli 2019 verschijnen!

De kleuren van magie van V.E. Schwab is een aanrader voor iedereen die van magie en fantasy houdt. Je wordt meegenomen in een sterk opgebouwde wereld, die door de mooie beschrijvingen van de schrijfster tot leven komt. Voor even vergeet je de wereld om je heen en word je meegezogen in het avontuur van Kell en Lila.