Recensie: De kleuren van licht (V.E. Schwab)

Serie: Schemering (3)

Auteur: V.E. Schwab

Uitgeverij: Boekerij (16 januari 2020)

Genre: Fantasy, Roman

Aantal bladzijdes: 697

Prijs: € 24,99

De gevoelige balans tussen de vier Londens staat op het punt te breken. De ooit zo vereerde magie werpt zijn duistere schaduw over Rood Londen en maakt de weg vrij voor een ander Londen om de macht te grijpen. Kell begint te bezwijken onder de druk van tegenstrijdige loyaliteiten en Lila moet leren haar magie te beheersen, voordat de magie háár beheerst.

Intussen verzamelt kapitein Alucard Emery zijn bemanning en bereidt hij zich voor op een race tegen de klok om het onmogelijke voor elkaar te krijgen. In de schaduwen keert een oude vijand terug om de kroon op te eisen, terwijl een gevallen held een wereld probeert te redden die voor zijn ogen uiteen lijkt te vallen.

De kleuren van licht is het derde en dus laatste deel in de Schemering-trilogie van V.E. Schwab. De eerste twee delen wisten mij verliefd te laten worden op Kell, Lila, Rhy, Alucard en de rest van de personages! Ik had nog zoveel vragen voordat ik aan dit boek begon, maar worden deze uiteindelijk ook allemaal beantwoord in De kleuren van licht? Ik vertel het je in deze recensie!

Tijdens het lezen van De kleuren van licht kan je merken dat V.E. Schwab goed heeft nagedacht over het plot van de gehele trilogie. Veel gebeurtenissen uit De kleuren van magie en De kleuren van schaduw vallen op hun plaats. Alles heeft een functie in het verhaal en het plot zit redelijk goed in elkaar. Wederom neemt de beeldende schrijfstijl van V. E. Schwab de lezer moeiteloos mee in de wereld die ze heeft opgebouwd. Al had ze sommige dingen in dit deel nog iets meer uit mogen leggen, zoals de geschiedenis over Zwart Londen.

Toch word je wel helemaal meegesleurd in het verhaal en dat komt door de personages. Je voelt namelijk heel erg met ze mee, omdat ze in de loop van de tijd vrienden zijn geworden. Je kent ze door en door en ze hebben zeker weten een plekje in je hart veroverd! Maar hierdoor zal V.E. Schwab je hart wel meerdere keren breken. Hier en daar zal je wel een traantje weg moeten pinken.

“Soms moest je gewoon doen alsof, dat wist iedereen. Doen alsof je blij was. Doen alsof je dapper was. Doen alsof je sterk was. Als je maar lang genoeg deed alsof, werd het uiteindelijk wel echt.” – p. 151

Zowel De kleuren van magie als De kleuren van schaduw kennen een lange opbouw waarin niet zo heel veel gebeurt, maar ze zijn wel van belang voor het verhaal dat V.E. Schwab creëert. Over een langzame start hoef je, je in De kleuren van licht in ieder geval geen zorgen te maken. Vanaf de allereerste pagina is het spannend en het verhaal gaat direct verder na de cliffhanger aan het einde van De kleuren van schaduw. V. E. Schwab weet deze spanning gelukkig het hele boek vast te houden en tussendoor is er ook ruimte om meer over het verleden van een aantal personages te weten te komen.

Helaas geldt dit niet voor alle personages en dat is ontzettend jammer. Ik denk zeker dat V. E. Schwab het zich een beetje te gemakkelijk heeft gemaakt. Hierdoor voelt het verhaal niet ‘echt’ af, ondanks dat je de laatste bladzijde van De kleuren van licht omslaat. Het contrast met de verhalenlijnen die wel erg mooi worden afgerond is hierdoor groot. Ik had gehoopt dat al mijn vragen beantwoord zouden worden, maar dit is niet het geval.  Vooral mijn drie grootste vragen blijven onbeantwoord. Het mooie einde van De kleuren van licht wordt hierdoor helaas een beetje overschaduwd.

De kleuren van licht van V. E. Schwab roept verschillende emoties bij de lezer op; van haat tot liefde tot verdriet. Het is een echte rollercoaster en aan het einde van de rit blijf je verdwaasd achter. Helaas is het einde van het verhaal niet compleet genoeg om de lezer de voldoening te geven waar hij of zij naar snakt, maar dat neemt niet weg dat het wel erg mooi en ontroerend is.