Recensie: De Kerstmisaurus (Tom Fletcher)

Titel: De Kerstmisaurus

Auteur: Tom Fletcher

Illustrator: Shane Devries

Uitgeverij: Billy Bones (2 oktober 2018)

Aantal bladzijdes: 372

Willem heeft één grote wens: een dino voor kerst. Hoewel de Kerstman voor heel veel cadeaus kan zorgen, lijkt een dinosaurus onmogelijk. Of toch niet?

Maak kennis met Willem Tuffer, een 10-jarig jongetje dat helemaal gek van dino’s is. Op school heeft hij het niet altijd makkelijk: het nieuwe meisje in de klas, Brenda Kwel, doet er alles aan om hem het leven zuur te maken. En oh ja, hij zit ook nog in een rolstoel. Maar dan gebeurt er iets magisch… Voor kerst heeft hij namelijk maar één grote wens: een eigen dino! Hoewel de Kerstman voor heel veel cadeaus kan zorgen, lijkt een dinosaurus onmogelijk. Of toch niet?

De Kerstmisaurus van Tom Fletcher staat al een tijdje heel erg hoog op mijn TBR, maar helaas kwam er elke keer iets tussen! Eerder las ik al De Knerpers en ik ben helemaal weg van dat verhaal, de recensie kan je hier terugvinden. Hierdoor zijn mijn verwachtingen voor De Kerstmisaurus hoog gespannen, maar ik weet bijna zeker dat die uit gaan komen!

Het verhaal in De Kerstmisaurus wordt vooral verteld vanuit Willems perspectief, maar soms is de Kerstmisaurus aan het woord en af en toe praat Tom Fletcher ook zelf tegen de lezer. Dit is natuurlijk hartstikke leuk voor kinderen, omdat ze hierdoor het gevoel hebben dat ze zelf deel uitmaken van het verhaal. Ook zijn de vele rijmpjes en liedjes door het verhaal heen ontzettend grappig en maken van dit boek iets speciaals.

In De Kerstmisaurus heeft Tom Fletcher veel mooie boodschappen verborgen! Zo komt in het verhaal duidelijk naar voren dat niet altijd alles is wat het lijkt. Soms kan iets of iemand je zomaar verrassen zonder dat je het verwacht. Daarnaast laten Willem en de Kerstmisaurus aan de lezer zien dat het belangrijk is om altijd lief en aardig voor de mensen om je heen te zijn. Soms zelfs tegen mensen die je niet zo aardig vindt..

“Je moet er éérst in geloven. Mensen die nergens in geloven, krijgen die dingen nooit te zien. Geloven is zien.” – p. 114

De illustraties van Shane Devries zijn echt onmisbaar in De Kerstmisaurus. Ze brengen het verhaal tot leven en passen er erg goed bij. Ze zitten vol met details en hierdoor wordt het verhaal nog net iets magischer! Tel daar de geweldige schrijfstijl van Tom Fletcher bij op en je hebt een boek dat je niet meer aan de kant kan leggen totdat het uit is. En het einde.. ik zeg pak die zakdoekjes er maar alvast bij hoor!

De Kerstmisaurus van Tom Fletcher is een geweldig boek voor de feestdagen. Kerstmis wordt er net iets magischer en specialer van! Niet alleen voor kinderen, maar zeker ook voor volwassenen. De kerstgedachte wordt gewoon zo mooi naar voren gebracht. Iedereens hart gaat sneller kloppen van dit magische verhaal. Wauw! En heel stiekem is dit boek het hele jaar door leuk om te lezen (niet verder vertellen hoor!).

Dus ben jij gek op Kerstmis, dinosaurussen, vliegende rendieren, magie, vriendschap en liefde? Dan is De Kerstmisaurus van Tom Fletcher jouw volgende boek. Ja, ook als je al volwassen bent.. Want je moet altijd blijven geloven, anders krijg je nooit de kans om de geweldige Kerstmisaurus te ontmoeten (en dat wil je echt niet missen)!