Recensie: De Juwelendief (M.G. Leonard & Sam Sedgman)

Auteur: M.G. Leonard & Sam Sedgman

Illustrator: Elisa Paganelli

Uitgeverij: De Fontein (10 juli 2020)

Genre: Kinderboek, Whodunit

Aantal bladzijdes: 303

Prijs: € 15,99

Alex heeft echt zijn oom niet nodig als oppas, maar toch moet hij met de reisjournalist mee op de laatste reis van stoomtrein de Hooglanden-expres. Ook het Britse koningshuis is van de partij. Dan ontdekt Alex een verstekeling aan boord. Heeft die iets te maken met de kostbare juwelen die verdwijnen, of is er meer aan de hand? Geen van de volwassenen lijkt op het goede spoor te zitten, en dus is het aan Alex om de waarheid boven tafel te krijgen.

De Juwelendief is het eerste deel van de Dader op het spoor-serie van M.G. Leonard & Sam Sedgman. Dit boek heeft de eer om als eerste recensie van 2021 op Magic of Books te verschijnen. En het eerste boek van 2021 is direct een schot in de roos en krijgt maar liefst 5 dik verdiende sterren! Waarom? Dat ga ik je natuurlijk nu vertellen, dus lees snel verder!

Agatha Christie voor kinderen, zo kan De Juwelendief van M.G. Leonard & Sam Sedgman het beste omschreven worden. Het is een klassieke whodunit, waarin de lezer samen met hoofdpersonage Alex op zoek gaat naar de dader. Wie heeft de juwelen gestolen? Wat is zijn of haar motief? En wie had er de gelegenheid voor? Alle treinpassagiers worden verdacht gemaakt en het blijft tot het einde een verrassing wie de dader is. Al worden er wel kleine hints gegeven naar De Juwelendief.

“En als er nou écht een juwelendief is?’ Alex pakte de krant. Kijk. Hier staat dat iemand kostbare juwelen steelt in de chique kringen van Londen. Stel dat de dief aan boord van de trein is?” – p. 64

De Juwelendief van M.G. Leonard & Sam Sedgman is ook echt een boek voor treinliefhebbers. Het hele mysterie speelt zich namelijk af in de trein. Hier wordt ook regelmatig bij stil gestaan en je vindt allemaal leuke feitjes over treinen in het verhaal. Specifiek gezien over stoomtreinen! De naam van de serie, Dader op het spoor, heeft dan ook een dubbele betekenis. Aan de ene kant bevindt de dader (de juwelendief) zich in de trein en dus op het spoor. En aan de andere kant is Alex de dader op het spoor doordat hij verschillende aanwijzingen vindt naar zijn of haar identiteit.

Het verhaal in De Juwelendief van M.G. Leonard & Sam Sedgman wordt ondersteund door leuke illustraties van Elisa Paganelli. Ze zijn niet overheersend en niet op elke pagina te vinden. Maar zo nu en dan kom je er eentje tegen. En op de schutbladen vind je een hele mooie plattegrond waarop je kan zien welke route de Hooglanden-expres gaat afleggen. Zeker handig voor lezers die iets minder visueel zijn ingesteld.

Kortom, het eerste deel van de Dader op het spoor-serie, De Juwelendief, van M.G. Leonard & Sam Sedgman is een echte aanrader voor liefhebbers van whodunits en treinen. Het is spannend, zit goed in elkaar en je kan lekker zelf meepuzzelen naar wie de dader is. Gelukkig verschijnt op 2 maart het tweede deel in de Dader op het spoor-serie, namelijk De ontvoerde schat. Zin in!