Recensie: De jongen die met een walvis zwom (Nizrana Farook)

Titel: De jongen die met een walvis zwom

Auteur: Nizrana Farook

Uitgeverij: Veltman Uitgevers (1 februari 2022)

Aantal bladzijdes: 208

Prijs: € 15,99

——————————————————————

De vissersjongen Razi zit op het strand te kijken hoe jonge schildpadden uit hun ei komen, wanneer er een boot aan komt dobberen. Hij lijkt verlaten, tot Razi een kleine, stille hand over de rand ziet hangen… In de boot vindt hij Zheng, die is ontsnapt aan de verdrinkingsdood toen het schip waarop hij zat zonk. Zheng zit vol verhalen over zeemonsters en verborgen schatten, maar ook over de slechteriken die achter hem aan zitten. En nu Razi van de schurken weet, lopen ook hij en zijn zusje Shifa gevaar. Zo begint een opwindend avontuur in de schaduw van het grootste zeemonster van de wereld…

——————————————————————

De jongen die met een walvis zwom van Nizrana Farook is het eerste boek dat ik van deze auteur ga lezen. Eerder verscheen van haar hand al Het meisje dat op een olifant ontsnapte. Dat boek heb ik helaas nog niet gelezen, maar staat zeker nog op mijn TBR-lijstje! Beide boeken zijn geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar. De cover van De jongen die met een walvis zwom spreekt direct heel erg aan en zit vol met details. Elke keer als je ernaar kijkt zie je iets nieuws. Daarnaast maakt de synopsis heel erg nieuwsgierig naar het verhaal en krijg ik een beetje Het raadsel van de zee-vibes (dat vond ik een heerlijk boek)!

Nizrana Farook laat De jongen die met een walvis zwom eigenlijk meteen spannend beginnen. Vanaf de allereerste bladzijde word je meteen het verhaal van Razi, Zheng en Shifa ingetrokken. Nadat Razi Zheng heeft gevonden op het strand vertelt Zheng allemaal spannende verhalen aan Razi en hij wordt natuurlijk achtervolgd door een stelletje slechteriken. Ook is er nog een schat die gevonden moet worden! Met al deze elementen zorgt Nizrana Farook dat je door wilt blijven lezen in De jongen die met een walvis zwom. Want hoe zit alles in elkaar? Kan Razi erop vertrouwen dat Zheng de waarheid spreekt? En ligt er echt een schat verborgen op het eiland?

Nizrana Farook heeft een prettige, beeldende, meeslepende en verslavende schrijfstijl. De jongen die met een walvis zwom komt door de vele details mooi tot leven en voert je mee naar een eiland hier ver vandaan. Het verhaal leest gemakkelijk weg voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar door de korte zinnen en het simpele, maar toch sprookjesachtige taalgebruik van Nizrana Farook. Het is niet te voorspellen waar het verhaal precies heengaat en het weet je constant te verrassen. Daarnaast is de opmaak van De jongen die met een walvis zwom prachtig! Ook vind je aan het begin een landkaart van het eiland Serenib, heel handig als je iets visueler bent ingesteld. Een echte toevoeging dus!

Kortom, De jongen die met een walvis zwom van Nizrana Farook is een echte toevoeging aan de boekenkast. Het is een aanrader voor iedereen die houdt van spannende avonturen en prachtige verhalen. Op sprookjesachtige wijze neemt Nizrana Farook je mee naar het eiland Serenib waar je kennis maakt met Razi, Zheng en Shafi. Drie hele leuke en interessante personages! Het verhaal in De jongen die met een walvis zwom komt goed tot leven door de vele details die worden gebruikt. Toch wordt het nergens saai, omdat er genoeg mysteries zijn om te ontrafelen.