Recensie: De ijzige verloofde (Christelle Dabos)

Titel: De ijzige verloofde

Serie: De spiegelpassante (1)

Auteur: Christelle Dabos

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff (23 april 2020)

Aantal bladzijdes: 523

Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. Ze leidt een rustig bestaan op de ark Anima. Tot ze onverwachts wordt uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van de Drakenclan. Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar de Hemelburcht op de ijzige ark Pool, waar niemand te vertrouwen is. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor haar eigen leven, maar ook voor haar geliefde ark Anima.

De ijzige verloofde is het eerste deel van De spiegelpassante-serie, geschreven door Christelle Dabos. In Frankrijk is deze serie ontzettend populair en dat maakt natuurlijk nieuwsgierig! Het belooft een fabelachtig verhaal te worden in een universum met zwevende arken en familieclans vol intriganten… Dit kan niet anders dan een geweldig boek zijn, toch?

De ijzige verloofde moet in het begin echt even op gang komen. Christelle Dabos kiest er namelijk voor om de lezer het verhaal in te gooien waardoor alles (en vooral de wereld waarin Ophelia leeft) nog een beetje vaag blijft. Tijdens de eerste hoofdstukken is De ijzige verloofde dan ook makkelijk weg te leggen. Maar ik kan je vertellen dat het loont om gewoon door te zetten, want na het begin laat dit boek je gewoon niet meer los. Je blijft doorlezen!

De worldbuilding in De ijzige verloofde verloopt rustig, maar gestaag. Christelle Dabos geeft door het verhaal heen steeds kleine stukjes informatie aan de lezer. Ze heeft ontzettend veel oog voor details, waardoor de wereld tot leven komt. Toch krijgt ze het voor elkaar om ook weer niet te veel details te vertellen, waardoor er een mooie spanningsboog ontstaat. De balans tussen de worldbuilding en de actie is hierdoor perfect!

Verder creëert Christelle Dabos een erg originele wereld met de zwevende arken en de verschillende gaven. Ophelia is bijvoorbeeld een lezer en dit betekent dat ze door een voorwerp aan te raken zijn of haar geschiedenis kan zien! Het is uniek en intrigerend. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de vervolgdelen, want in De ijzige verloofde leren we vooral iets over ark Anima en ark Pool. Maar hoe zit het met de rest van de arken?

Ophelia is een interessant personage om over te lezen. Dit komt omdat ze toch wel een mooie ontwikkeling ondergaat in De ijzige verloofde. In het begin is zij een behoorlijk stil meisje en als lezer denk je geregeld ‘kom eens voor jezelf op’! Maar ze weet zich te ontwikkelen naar een sterke vrouw die haar mond durft open te trekken. Daarnaast zijn ook de bijpersonages intrigerend en vervullen zij allemaal hun eigen rol in het verhaal. Er worden veel spelletjes gespeeld en je weet nooit zeker wie de waarheid spreekt of wie je kan vertrouwen.

Kortom, De ijzige verloofde is een sterk eerste deel in De spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Als je eenmaal voorbij het begin bent weet dit boek je aandacht constant vast te houden. Het is mysterieus, spannend en fabelachtig! Het einde van De ijzige verloofde doet verlangen naar meer en ik kijk dan ook reikhalzend uit naar het tweede deel De vermisten van Maneschijn.