Recensie: De Huns – Het Mysterie (Edward C. Petrovics)

Auteur: Edward C. Petrovics

Uitgeverij: Uitgeverij Swinre (Juni 2018)

Genre: Thriller

Aantal bladzijdes: 288

Prijs: €19,99

Een mysterieus hunebed, Vincent van Gogh en predikant Johan Picardt komen in vier dimensies op de tijdlijn van een jonge archeoloog. Hij raakt verstrikt in een complot met tentakels tot het Vaticaan.

Niets is wat het lijkt. Een mysterieus hunebed, Vincent van Gogh en predikant Johan Picardt komen in vier dimensies op de tijdlijn van een jonge archeoloog uit Loppersum. Hij raakt verstrikt in een complot met tentakels tot het Vaticaan.

Wat ik met zekerheid over De Huns van Edward C. Petrovics kan zeggen is dat het een erg mysterieus verhaal is. De auteur weet goed verborgen te houden waar het verhaal heen gaat. Helaas weet je aan het einde van het  boek nog niet echt wat er zich nou precies heeft afgespeeld. Ondanks dat je flarden van informatie krijgt, wordt het mysterie naar mijn mening niet echt opgelost waardoor je als lezer toch met een verward gevoel achterblijft. Misschien dat er nog een vervolg komt, want voor mijn gevoel is het verhaal niet echt helemaal af.

Er lopen 4 verschillende verhaallijnen/dimensies door elkaar in De Huns. Het heden lees je vanuit het perspectief van Danny. Ik kon helaas geen band met hem opbouwen, ik vond hem redelijk onsympathiek en ongeïnteresseerd in zijn leven. Het enige dat voor hem telde was het mysterie rond het hunebed oplossen, dat hij in het proces zijn vrouw en kinderen misschien wel kwijtraakt neemt hij voor lief en staat hij totaal niet bij stil. Hierdoor had ik geen connectie met hem en ik vond zijn privéleven niet echt veel toevoegen aan het verhaal.

Het Trechtervolk vond ik persoonlijk erg interessant om over te lezen en ik had graag meer van ze willen weten. Helaas kwam hun verhaal aan het einde een beetje afgeraffeld over. Daarnaast bestond dit volk ongeveer 5000 v. Ch., maar hun ‘tone of voice’ was nogal hedendaags. Dat vond ik persoonlijk erg jammer! Hetzelfde geldt voor Vincent van Gogh. Hierdoor kreeg ik niet het gevoel dat ik over een andere tijd in de geschiedenis aan het lezen was.

Er zaten hier en daar best wel wat foutjes in De Huns van Edward C. Petrovics. Dit waren zowel spellingsfoutjes, als gewoon dingen die niet klopten in het verhaal. Er wordt bijvoorbeeld op pagina 71 gezegd: ‘Niet helemaal. Ik heb wat sporen gevonden, waar hij met zijn sikkel aan het snijden is geweest’. Even later op pagina 76 staat er: ‘Er is geen sikkel te vinden. Dus dat zou kunnen betekenen dat hij die wel bij zich heeft’. Dit zijn kleine foutjes die met een goede redactie eruit gehaald kunnen worden, net als de spellingsfouten.

Edward C. Petrovics heeft een erg fijne en vlotte schrijfstijl. Hij maakt gebruik van vrij simpele zinnen, zonder ingewikkelde woorden. Hierdoor is het voor iedereen toegankelijk om te lezen. Hoewel ik het verhaal mysterieus vond, was het niet heel erg spannend.Hierdoor wil ik De Huns dan ook niet echt als een thriller omschrijven, maar meer als een mysterieuze roman. Omdat ik wilde weten hoe het mysterie rondom het hunebed precies in elkaar zat, bleef ik doorlezen. Helaas heb ik daar nog geen eenduidig antwoord op, dus ik hoop wel dat er nog een vervolg wordt geschreven.

Het verhaal in De Huns van Edward C. Petrovics heeft potentie. Het is mysterieus, maar had hier en daar zeker meer uitwerking en diepgang mogen krijgen. Het boek voelt nog niet aan als een compleet verhaal, maar meer als vier losse verhalen die losjes iets met elkaar te maken hebben.