Recensie: De held van Anwyn (Cathinca van Sprundel)

Auteur: Cathinca van Sprundel

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing (17 juni 2019)

Genre: Fantasy, Young Adult

Aantal bladzijdes: 120

Prijs: € 10,-

Ontdek het magische hof van Anwyn

De jonge prins Pwyll weet dat hij in de problemen zit als hij per ongeluk Arawn, koning van de Andere Wereld, beledigt. Om zijn eer en zichzelf te redden, neemt hij Arawns gedaante aan en reist hij naar het magische hof van Anwyn. Daar moet hij de gevaarlijke Hafgan verslaan. Doen alsof je een oeroude, onsterfelijke koning bent, is alleen makkelijker gezegd dan gedaan…

De onsterfelijke Rhiannon wil maar een ding: ontsnappen aan haar verloofde. Daarom sluit ze een overeenkomst met Pwyll. Zij helpt hem, als hij haar meeneemt naar de mensenwereld. Wanneer duistere krachten zich rondom Anwyn verzamelen, moeten ze beiden boven zichzelf uitstijgen… of alles verliezen.

In juni 2017 verscheen het debuut, De Vrouwe van Myrdin, van Cathinca van Sprundel. De held van Anwyn is een novelle en speelt zich af in dezelfde wereld, maar kan prima los gelezen worden (ik spreek uit ervaring). Het is namelijk geen direct vervolg. De wereld waarin de boeken zich afspelen is gebaseerd op Mabinogion, een oude verzameling mythen uit Wales.

Het is verfrissend dat Cathinca van Sprundel zich niet op de bekende mythen en legenden uit bijvoorbeeld Griekenland baseert. Dit wordt al ontzettend vaak gedaan en is meestal niet echt meer verrassend. Maar dit is de eerste keer dat ik een boek tegenkom dat op de mythen uit Wales gebaseerd is en ik ben positief verrast! Ondanks dat De held van Anwyn maar 120 pagina’s telt weet Cathinca van Sprundel de cultuur en magie perfect te vangen en over te brengen op de lezer!

“Alleen iemand die nog nooit tegen hem gevochten heeft, kan hem stoppen. Daarom heb ik jou nodig. Versla hem voor mij en je eer is gered, net als het rijk van Anwyn en de mensenwereld.” – p. 18

De held van Anwyn is geschreven vanuit Pwyll en Rhiannon. Met weinig woorden zorgt Cathinca van Sprundel dat ze tot leven komen! Pwyll is een heldhaftige prins, uit de mensenwereld, die er alles aan doet om zijn familie te beschermen. Rhiannon is een onsterfelijke vrouw, uit de Andere Wereld, die weet wat ze wil en er ook voor zorgt dat ze dit krijgt. Het zijn sympathieke personages om over te lezen en omdat je ze alles gunt wat hun hartje begeert blijf je doorlezen om erachter te komen of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren!

De schrijfstijl van Cathinca van Sprundel is erg fijn, vlot en vooral magisch! Anwyn komt namelijk tijdens het lezen tot leven. Niet alleen de omgeving wordt gedetailleerd verteld, maar ook alle wezens die er leven! Het is bijna alsof je een film aan het kijken bent. Of zelfs zelf rondloopt in Anwyn. Ontzettend knap gedaan, zeker omdat het om een novelle gaat.

Het grote gevecht waar naartoe gebouwd wordt in De held van Aanwin is erg snel voorbij. Het gevecht wordt eigenlijk een beetje aangekondigd als de grote gebeurtenis van het boek en daardoor kijk je er erg naar uit. Hierdoor is het een beetje jammer dat het zo snel afgelopen is, maar gelukkig is dit niet de enige actie in het boek! Er zijn namelijk genoeg andere spannende gebeurtenissen waar de lezer door verrast zal worden.

De held van Anwyn van Cathinca van Sprundel is een mooi magisch verhaal dat je meeneemt naar de Andere Wereld. Pwyll en Rhiannon veroveren een plekje in je hart en ik ben benieuwd geworden naar het debuut van deze schrijfster, De Vrouwe van Myrdin. Deze staat nu zeker op mijn TBR!