Recensie: De Grijze Jager – De Ruïnes van Gorlan (John Flanagan)

Titel: De Ruïnes van Gorlan

Serie: De Grijze Jager (1)

Auteur: John Flanagan

Uitgeverij: Gottmer (november 2020)

Genre: Fantasy, Jeugd

Aantal bladzijdes: 287

Will wil niets liever dan ridder worden. Als hij wordt ingelijfd als leerling van de geheimzinnige Grijze Jager Halt, leert hij met enige tegenzin de kneepjes van het vak. Maar wanneer hij er met Halt op uitgaat om de moord op de koning te verijdelen, komt hij erachter dat het helemaal zo slecht nog niet is om een Grijze Jager te zijn…

De Grijze Jager-serie van John Flanagan is een serie die ik al vaak voorbij heb zien komen, maar die ik nog nooit zelf gelezen heb. Inmiddels zijn er al 16 delen verschenen in De Grijze Jager-serie, dus ik denk dat het wel tijd wordt om eindelijk het eerste deel, De Ruïnes van Gorlan, te gaan lezen. Ik verwacht een meeslepend avontuur vol met actie en spanning..

De Ruïnes van Gorlan is echt een eerste deel in een serie en dat betekent in het begin veel opbouw. John Flanagan neemt de tijd om de lezer kennis te laten maken met een nieuwe wereld en de verschillende personages. De proloog is wel direct spannend en maakt de lezer nieuwsgierig naar wat hem te wachten staat. Daarna wordt het verhaal in De Ruïnes van Gorlan rustig en gedetailleerd opgebouwd. Je maakt kennis met Will en de andere weeskinderen, komt erachter welke leerscholen er zijn en de mysterieuze Grijze Jager Halt verschijnt op het toneel. Het is fijn dat John Flanagan hier de tijd voor neemt.

“Luister, er zijn maar heel, héél weinig jongens die uitverkoren worden om bij de Jagers te gaan. Er is maar heel af en toe een plaats vrij, en dan nog…” – p. 57

Ondanks de rustige opbouw in De Ruïnes van Gorlan zit er ook veel spanning, actie en avontuur in het verhaal verwerkt. Vooral vanaf ongeveer de helft van het boek. John Flanagan heeft een hele fijne, meeslepende schrijfstijl en weet moeiteloos de juiste sfeer te creëren. Hij neemt je echt een beetje mee terug in de tijd, naar de Middeleeuwen. Daarnaast leest De Ruïnes van Gorlan heel vlot weg door de simpele schrijfstijl en de korte hoofdstukken. Dit bevordert echt het leestempo en hierdoor lees je het boek snel uit.

Naast actie, spanning en avontuur is vriendschap een belangrijk thema in De Ruïnes van Gorlan. John Flanagan laat mooi zien hoe onderlinge relaties kunnen veranderen en laat zien wat echt belangrijk is in het leven. Niet altijd alles is wat het lijkt. Het einde van De Ruïnes van Gorlan is werkelijk prachtig! Ik kreeg echt letterlijk kippenvel tijdens het lezen en moest toch stiekem een traantje wegpinken. John Flanagan weet je in het hart te raken door gebruik te maken van dapperheid en moed.

Waarom ben ik niet eerder in De Grijze Jager-serie van John Flanagan begonnen? Ik heb echt met volle teugen genoten van De Ruïnes van Gorlan! Je wordt mee terug in de tijd genomen voor een spannend avontuur en maakt vrienden voor het leven. Ik wil nog veel meer avonturen beleven met de dappere Will, stoere Arnout en mysterieuze Halt. Gelukkig kan ik nog even vooruit voordat ik bij het 16de deel, De vlucht uit Falaise, ben aangekomen!