Recensie: De Gifmengster (Juliëtte Heugen)

Serie: Astoris (1)

Auteur: Juliëtte Heugen

Uitgeverij: In eigen beheer (15 oktober 2018)

Genre: Historische fictie, Roman

Aantal bladzijdes: 374

Prijs: €19,95

Dit verhaal neemt je mee naar de veertiende eeuw in het fictieve land “Astoris’. Omdat Anne Dyewards vader een van de laatste erfgenamen van de verstoten koninklijke familie is, dwingt de huidige koning van Astoris haar te trouwen met zijn zoon en kroonprins William, om verdeeldheid en burgeroorlogen in het land tegen te gaan. Na een rustig leven als dochter van een baron, komt Anne met haar familie aan het hof wonen. Hoewel ze bevriend raakt met haar man en andere hovelingen, voelt ze zich er niet thuis. William blijkt te kampen met een persoonlijkheidsstoornis en probeert zich staande te houden onder de tirannie van zijn vader. De koning blijkt niet vies te zijn van veel te jonge vrouwen en Annes vader wordt weggewerkt door de Kroonraad.

Ze stort zich op de verworpen geneeskunde en gaat in de leer bij een alternatieve dokter. Ondertussen bouwt de spanning aan het hof zich op en probeert ze haar familie krampachtig bij elkaar te houden. Als het noodlot toeslaat, is het tijd om te vluchten.

Een spannend verhaal in een middeleeuwse setting over innige liefde, onvoorwaardelijke vriendschap, volwassen worden, (machts)misbruik en vechten voor je geliefden en idealen.

Laat ik deze recensie beginnen met de prachtige schrijfstijl van Juliëtte Heugen. Zij heeft een erg fijne, vlotte en vooral beeldende schrijfstijl. Doordat ze veel details over de omgeving en de personages geeft word je echt Astoris ingetrokken tijdens het lezen van De Gifmengster. Je loopt door de gangen van het kasteel en ziet iedereen in de prachtigste jurken rondlopen. Je bent bijna een soort toeschouwer van alle gebeurtenissen, alsof je er onderdeel van bent.

Als het verhaal in De Gifmengster begint is Anne een redelijk naïef meisje (dit past goed bij de 14de eeuw waarin ze leeft), maar je merkt al snel dat ze zichzelf gaat ontwikkelen in een sterke jonge vrouw, een echte koningin. Wat meteen duidelijk wordt is dat ze alles voor haar familie over heeft, zelfs een gedwongen huwelijk met de kroonprins van Astoris, William. Anne heeft een sterke eigen wil en laat deze ook vaak genoeg horen (ondanks dat er misschien nare consequenties aan kunnen hangen). In de 14de eeuw was dat natuurlijk helemaal niet vanzelfsprekend en daardoor is Anne een personage met diepgang en waar je van gaat houden.

Haar huwelijk met William begint dan ook een beetje stroef, dit komt ook omdat William een beetje vreemd is. In het begin krijg je niet zoveel hoogte van hem, maar langzaamaan laat hij steeds meer over zichzelf en zijn verleden los. Vanaf het begin weet de lezer gewoon dat er meer achter William schuilt dan dat je ziet, om daar achter te komen zal je bijna tot het einde van De Gifmengster moeten wachten. Juliëtte Heugen weet hierdoor zeker wel de spanning erin te houden. Daarnaast hoop je ook dat Anne verliefd gaat worden op William, dat ze samen een team gaan vormen!

“Blozend sloeg ik mijn ogen neer, en mijn ademhaling versnelde. Ik wist niet waar ik het gevoel dat door me heenging moest plaatsen en wat het precies was. Aan de ene kant wilde ik opstaan en wegrennen, maar aan de andere kant hunkerde ik hiernaar.” – p. 75

Het verhaal draait niet alleen maar om Anne en William, maar ook om Anne’s familie (vooral haar ouders en zusje) en Williams vader. Juliëtte Heugen weet iedereen een hele eigen persoonlijkheid te geven. De één haat je in hart en nieren en van de ander ga je gewoon echt houden. Het is dus zeker niet gek als je af en toe een traantje wegpinkt tijdens het lezen. Daarnaast reageren sommige personages zelfs heel anders dan je zou verwachten, zoals Anne’s zusje. Hierdoor blijft De Gifmengster verrassend en wordt het nooit saai.

De Gifmengster is een historische roman waarin erg heftige thema’s aan bod komen. Ik wil hier niet al te veel op in gaan om spoilers te voorkomen, maar sommige scènes zijn best heftig om te lezen! Gelukkig weet Juliëtte Heugen deze scènes af te wisselen met luchtige stukken waarin de personages zichzelf gewoon vermaken en even al hun narigheid vergeten. Hierdoor is De Gifmengster een erg realistisch boek, die de diepte in gaat. Het leven heeft hoogtepunten en dieptepunten en daar draait dit boek om!

Juliëtte Heugen heeft op een erg goede manier fictie weten te verweven met historische feiten. Het verhaal in De Gifmengster zou hierdoor zomaar waargebeurd kunnen zijn en dat maakt dit boek zo interessant om te lezen! Daarnaast vind ik Catharina de’ Medici een erg interessante historische vrouw, dus ik had vrij snel door dat het hoofdpersonage Anne iets van haar weg had. Super knap dat Juliëtte Heugen een personage op haar kan baseren, maar haar toch een eigen karakter geeft waardoor mijn gedachten aan Catharina de’ Medici weer naar de achtergrond werden verdreven.

Ik heb van De Gifmengster genoten en ik hoop dat Juliëtte Heugen snel met het tweede deel in de Astoris-serie komt. Ik kan namelijk niet wachten om over allemaal nieuwe intriges aan het hof van Astoris te lezen!