Recensie: De gifgave (Rani de Vadder)

Titel: De gifgave

Serie: De gifgenoten (1)

Auteur: Rani de Vadder

Uitgeverij: Hamley Books (14 april 2022)

Aantal bladzijdes: 386

Prijs: € 20,-

WIJ ZIJN ZOALS EEN SLANG DIE STEEDS VAN HUID VERANDERT. IN DEZE WERELD VAN GIF EN BEENDEREN IS NIETS WAT HET LIJKT. In Aurea mogen enkel gifgenoten via slangengif magie gebruiken. Beenderbezweerders hebben daar botten voor nodig, een vorm van magie die niet langer wordt getolereerd. Door het verbergen van haar ware identiteit, begaat beenderbezweerder Zaya een grote misdaad. Wanneer ze gewond raakt, verandert dan ook alles. Haar paarse bloed leidt de gifgenoten rechtstreeks naar haar toe en moet ook Zaya, zoals alle andere beenderbezweerders, de gevreesde transformatie tot gifgenoot uiteindelijk ondergaan. Ondertussen beseft Zaya niet dat zij niet de enige is met geheimen. Want ook Asper heeft een opdracht, en die kan het lot van zowel de beenderbezweerders als dat van de gifgenoten voor altijd veranderen.

Rani de Vadder heeft inmiddels alweer een aantal boeken op haar naam staan. Namelijk een YA Fantasy, Toxine, en twee jeugdboeken, Draco en Het magische meer. Zoals jullie heel misschien wel weten ben ik fan van haar boeken! Natuurlijk betekent dit dat ik ook graag haar allernieuwste boek wilde lezen en dat is wederom een YA Fantasy. De gifgave is het eerste deel van haar duologie De gifgenoten. Ik ben heel benieuwd of Rani de Vadder opnieuw weet te overtuigen met haar verhaal.

Zoals we van Rani de Vadder gewend zijn, weet ze je aandacht vanaf de allereerste pagina te pakken. Ze heeft namelijk een sprookjesachtige schrijfstijl vol met details. Moeiteloos neemt ze je in De gifgave mee naar een magische wereld, genaamd Aurea. Haar beeldende beschrijvingen laten het verhaal tot leven komen, maar het wordt nergens saai of langdradig. Het lijkt soms bijna alsof je naar een film zit te kijken. De namen van de personages en plaatsen passen perfect in een fantasy verhaal en daardoor voelt de wereld in De gifgave heel uniek aan.

“Misschien was ze inderdaad niet meer te redden. Hij wilde behouden wat nog te behouden viel, maar die hoop kon ook de illusie van een dwaas zijn geweest. Misschien was ze wel echt verloren.” – p. 234

Rani de Vadder weet de lezer meerdere keren op het verkeerde been te zetten tijdens het lezen van De gifgave. Het verhaal is heel erg mysterieus en er zitten echt wel een paar verrassende wendingen in verwerkt. Op een hele subtiele manier geeft Rani de Vadder je steeds kleine puzzelstukjes in De gifgave waardoor het boek erg verslavend is om te lezen. Je wilt namelijk constant weten hoe het verhaal verder gaat en wat er Zaya en Asper allemaal te wachten staat. Zij komen ook zeker mooi tot leven voor de lezer, omdat Rani de Vadder hun emoties en gedachten duidelijk weet over te brengen. De gifgave is zeker niet een boek dat je zomaar aan de kant legt.

Het plot in De gifgave is ontzettend origineel. Je kan merken dat Rani de Vadder een grote fantasie heeft en hierdoor weet ze de wereld en het plot mooi op te bouwen. Het is zeker een verhaal dat je nog nooit eerder hebt gelezen en het lijkt zeker niet op andere YA Fantasy boeken. Het is een verhaal over magie, over slangen, over moorden, over goed en slecht, over wraak. En het einde van De gifgave doet de lezer verlangen naar het volgende deel van deze duologie.

Ik kan jullie vertellen dat Rani de Vadder zeker opnieuw weet te overtuigen met De gifgave! Het is het eerste deel uit De gifgenoten-duologie, dus we hebben nog iets om naar uit te kijken. Rani de Vadder neemt je moeiteloos en op een indrukwekkende manier mee naar Aurea. De wereld en de personages worden goed opgebouwd. Met haar sprookjesachtige schrijfstijl vol met details laat ze het verhaal in De gifgave tot leven komen voor de lezer. Kom maar op met het vervolg!