Recensie: De gevangene van Vallenia (Lynette Noni)

Titel: De gevangene van Vallenia

Serie: Genezer (2)

Auteur: Lynette Noni

Uitgeverij: Boekerij (25 februari 2022)

Aantal bladzijdes: 416

Prijs: €22,99

Kiva Meridan heeft de Elementproeven overleefd. Na tien afschuwelijke jaren verruilt ze de tralies van Zalindov voor de stadsmuren van Vallenia. Nu ze haar vrijheid terug heeft kan ze zich richten op het doel waar ze al sinds haar arrestatie op zint: wraak. Om te beginnen moet ze binnen de rebellenbeweging op zoek naar haar broer Torell en haar zus Zuleeka, zodat ze kunnen terugeisen wat hun familie toebehoort: de troon van Evalon. Maar onder het wakend oog van kroonprins Jaren is het bijna onmogelijk om ongezien het paleis uit te komen – tot de avond van het rivierfestival.

Dankzij een list van Torell en Zuleeka wordt Kiva met hen verenigd. Maar het weerzien is allesbehalve de hereniging waarop ze had gehoopt. Kiva’s loyaliteit wordt zwaar op de proef gesteld terwijl ze haar hart langzaam verliest aan de kroonprins. Om ook deze keer te overleven moet Kiva navigeren door een web van leugens, politieke spelletjes en intriges aan het hof. Kan ze voorkomen dat ze haar familie opnieuw kwijtraakt?

De gevangene van Vallenia is het tweede deel in de Genezer-serie van Lynette Noni. Het eerste deel is De genezer van Zalindov en dat boek heeft mij helemaal omver geblazen. Uitgeverij Boekerij heeft er prachtige limited editions van gemaakt, die zeker in jouw boekenkast moeten staan. Want hoe tof zijn de dubbele omslagen wel niet?! En op de schutbladen vind je een prachtige landkaart. Ik keek er al een tijdje ontzettend erg naar uit om De gevangene van Vallenia te lezen, want De genezer van Zalindov eindigde echt met een mega cliffhanger! Wat zou Lynette Noni allemaal voor ons in petto hebben? Hoe zal het verhaal van Kiva en Jaren (oftewel prins Deverick) verder gaan..

De wereld was natuurlijk al een beetje opgebouwd in De genezer van Zalindov, maar daar gaat Lynette Noni gewoon mee verder in De gevangene van Vallenia. Als lezer ontdek je nieuwe personages, een nieuw koninkrijk en een nieuwe cultuur. Alles wordt tot in de puntjes beschreven en Lynette Noni gebruikt dan ook veel details om het geheel tot leven te laten komen. Wederom worden heden en verleden moeiteloos met elkaar verweven zodat er een gelaagd verhaal ontstaat. Veel dingen zijn mysterieus, maar hoe verder je komt in De genezer van Zalindov hoe meer er onthuld wordt. Lynette Noni geeft veel puzzelstukjes aan de lezer en die vallen langzaam op hun plaats. En ze werken naar een spectaculair einde toe.

Net zoals De genezer van Zalindov speelt De gevangene van Vallenia zich vooral af op één plek, namelijk binnen het Koninklijk huis van Vallenia. Toch wordt het nergens saai, omdat Lynette Noni ervoor zorgt dat er genoeg geheimen ontrafeld moeten worden en er gebeurt eigenlijk constant wel iets. Er wordt ontzettend veel verwarring gecreëerd en net zoals Kiva twijfel je aan wat je moet geloven. Wie spreekt de waarheid? Is haar familie wel altijd eerlijk tegen haar geweest? Of zit het allemaal net iets anders in elkaar dan Kiva altijd heeft gedacht? Je wordt wederom meegenomen in een wereld vol magie, verraad, vriendschap en liefde. Want ondanks de heftige gebeurtenissen vindt Lynette Nonide de rust om de banden die tussen de personages ontstaan mooi te beschrijven.

De gevangene van Vallenia begint vrij rustig, maar de spanning wordt door Lynette Noni mooi opgebouwd naar het einde toe. Tegen die tijd zit je echt weer op het puntje van je stoel. Er zitten meerdere plottwisten in De gevangene van Vallenia verwerkt en sommigen zullen je meer verrassen dan anderen. Ik kan jullie in ieder geval wel vertellen dat het einde wederom geniaal is. Lynette Noni flikt het weer om haar lezers helemaal omver te blazen. De gevangene van Vallenia eindigt dus met een mega cliffhanger en eigenlijk wil je gewoon direct het derde deel, De verrader van Evalon, lezen!

Kortom, De gevangene van Vallenia is een fantastisch vervolg op De genezer van Zalindov. Lynette Noni heeft de fans alles gegeven waar ze op hoopten. En nog meer. De wereld die in het eerste deel is opgebouwd wordt in De gevangene van Vallenia verder uitgebreid. Je komt meer te weten over het Koninklijk huis en over de cultuur van Vallenia. Daarnaast ontmoet je een aantal nieuwe personages en is er aan magie geen gebrek. Wel zijn er geheimen die ontrafeld moeten worden en alles zit misschien toch een beetje anders in elkaar dan Kiva dacht. Wie spreekt de waarheid? Wie moet ze geloven? Lynette Noni laat de lezer van de ene in de andere verbazing vallen! De Genezer-serie is een echte must-read voor fantasy liefhebbers!