Recensie: De Gevallen Koning (Holly Black)

Titel: De Gevallen Koning

Serie: Elfhame (2)

Auteur: Holly Black

Uitgeverij: Boekerij (12 november 2020)

Aantal bladzijdes: 336

Prijs: € 20,-

Jude is erin geslaagd om Cardan, de koning van Elfhame, aan haar wil te onderwerpen. Voor een jaar en een dag is hij slechts een marionet, terwijl Jude over zijn koninkrijk heerst. Meer dan ooit moet ze het hoofd bieden aan hofintriges, wisselende bondgenootschappen en aan de slinkse Cardan, die tot alles in staat is om zijn macht terug te krijgen.

Dan slaat het verraad toe, dichterbij dan Jude had kunnen vermoeden. Als ze zichzelf en haar familie in leven wil houden, zal ze de verrader moeten ontmaskeren en haar gevoelens voor Cardan in bedwang moeten houden. Terwijl Jude al haar sluwheid inzet om te overleven, tikken haar dagen op de troon onverbiddelijk voorbij.

De Gevallen Koning is het tweede deel in de Elfhame-trilogie van Holly Black. Zoals jullie misschien nog wel weten was De Wrede Prins mijn favoriete Young Adult boek van 2020! Mijn verwachtingen voor De Gevallen Koning zijn dan ook best wel hoog. Heeft Holly Black wederom een dosis verraad, drama en intriges voor ons klaar staan? Of valt dat dit keer een beetje tegen? Ik vertel het je in deze recensie!

De Gevallen Koning gaat niet direct verder waar we gestopt zijn in De Wrede Prins, er zijn inmiddels al 5 maanden voorbij. Hiermee vermijdt Holly Black onnodige details en geeft ze het verhaal meteen de nodige vaart, ondanks het feit dat ze het plot wel rustig opbouwt. Ze geeft de lezer kleine, interessante puzzelstukjes over waar het plot naartoe werkt. En hierdoor blijf je tijdens het lezen van De Gevallen Koning constant geboeid. Tussendoor wordt er ook af en toe teruggegrepen op De Wrede Prins, een fijne opfrisser voor iedereen die dat boek een tijdje geleden las.

“Als ik bij hem ben, voel ik me als de heldin van een verhaal. Van míjn verhaal. Pas als hij er niet is voelt alles verkeerd.” – p. 98

Ik kan jullie met zekerheid vertellen dat Holly Black de koningin der plottwisten is! In De Wrede Prins kon ze er al wat van en in De Gevallen Koning trekt ze dit nog even door. Af en toe las ik vol verbazing wat er allemaal gebeurde en de meeste verrassingen zag ik ook zeker niet aankomen. Daarnaast heeft Holly Black gewoon een hele verslavende schrijfstijl. Het is magisch en trekt je de wereld van Elfhame in. Even was ik weer alles om me heen vergeten en bestonden alleen Jude en Cardan!

Ben jij iemand die gek is op verraad en intriges in verhalen? Dan zit je zeker goed met De Gevallen Koning, want dat is hierin volop aanwezig. Wie kan je vertrouwen en wie niet? Want ondanks dat Faeries niet kunnen liegen, kunnen ze de waarheid natuurlijk wel een beetje verdraaien. Niks is wat het lijkt. Holly Black speelt erg leuk met dit gegeven en zorgt ervoor dat ze je telkens op het verkeerde been zet. Verder geeft ze sommige personages nog meer diepgang en verwelkomt ze ook nieuwe personages om De Gevallen Koning interessant te houden.

Mijn verwachtingen voor De Gevallen Koning heeft Holly Black meer dan waargemaakt. Het einde is spectaculair en zie je zeker niet aankomen. Kom maar op met het derde deel, De Verbannen Koningin. Deze zal op 8 april al verschijnen. Ik kan niet wachten om erachter te komen wat Holly Black nog voor ons in petto heeft. Het verhaal van Jude en Cardan is er in ieder geval eentje die de lezer met huid en haar opslokt. Je wordt hoe dan ook verslaafd aan de Elfhame-trilogie. Of heb ik stiekem Faerie fruit gegeten?