Recensie: De genezer van Zalindov (Lynette Noni)

Titel: De genezer van Zalindov

Serie: Genezer (1)

Auteur: Lynette Noni

Uitgeverij: Boekerij (16 juli 2021)

Aantal bladzijdes: 400

Prijs: €20,99

De zeventienjarige Kiva Meridan zit al tien jaar vast in Zalindov: de beruchtste gevangenis van Wenderall, waar slechts weinigen levend uit komen. Iedere dag vecht ze, als enige genezer, voor haar leven en dat van haar medegevangenen. Als de terminaal zieke koningin van de rebellenbeweging Zalindov wordt binnengebracht, krijgt Kiva de taak om haar lang genoeg in leven te houden voor een Trial by Ordeal: een toernooi van vier proeven die gebaseerd zijn op de elementen. Alleen de gevaarlijkste criminelen krijgen deze straf: ze zullen onder de meest extreme omstandigheden lucht, vuur, water en aarde moeten trotseren om vrijgesproken te worden.

Gebukt onder deze verantwoordelijkheid ontvangt Kiva een gecodeerd bericht van haar familie, met één duidelijke boodschap: ‘Hou haar in leven. We komen eraan.’ De rebellenkoningin kan met geen mogelijkheid meedoen aan het toernooi zonder te sterven en Kiva besluit haar eigen leven op het spel te zetten door in haar plaats mee te doen. Als ze wint zal niet alleen de koningin, maar ook zijzelf haar vrijheid terugkrijgen. Alleen heeft niemand het toernooi ooit overleefd.

De genezer van Zalindov is het eerste deel in de Genezer-serie van Lynette Noni. Uitgeverij Boekerij heeft er een prachtige limited edition van gemaakt. Hoe tof is de dubbele omslag wel niet?! En op de schutbladen vind je een prachtige landkaart. Ik keek er al een tijdje ontzettend erg naar uit om De genezer van Zalindov te lezen en eindelijk was het zover! Wat zou Lynette Noni allemaal voor mij in petto hebben? En is het boek de hype echt waard? Ik kan je in ieder geval alvast verklappen dat ik genoten heb van deze YA Fantasy..

Zodra je begint met lezen in De genezer van Zalindov weet Lynette Noni je mee te trekken in een totaal nieuwe wereld. Terwijl je deze wereld langzaam ontdekt word je meegenomen in het leven van Kiva. Heden en verleden worden moeiteloos met elkaar verweven zodat er een gelaagd verhaal ontstaat. Veel dingen zijn mysterieus, maar hoe verder je komt in De genezer van Zalindov hoe meer er onthuld wordt. Sommige puzzelstukjes vallen al snel op hun plaats, andere puzzelstukjes houden je in spanning tot de allerlaatste bladzijde.

“Maar, papa, het einde is altijd het beste stukje. Soms, lieverd. Maar soms is het begin juist het mooiste.” – p. 195

De genezer van Zalindov is heel filmisch geschreven door Lynette Noni. Door de vele details komen het verhaal, de wereld en de personages tot leven. Om sommige personages ga je geven, maar anderen ga je haten. De worldbuilding is duidelijk, mooi en sterk opgebouwd. Alles komt tot leven! Verder word je meegenomen in een wereld vol magie, verraad, vriendschap en liefde. Want ondanks de heftige gebeurtenissen vindt Lynette Noni de rust om de banden die tussen de personages in De genezer van Zalindov ontstaan, mooi te beschrijven.

Lynette Noni weet de spanning in De genezer van Zalindov geweldig op te bouwen (dit komt mede doordat bijna elk hoofdstuk eindigt met een mini cliffhanger). Hoe meer je het einde nadert, hoe verder je op het puntje van je stoel zit. De auteur werkt naar een climax toe en die stelt zeker niet teleur. Wat een plottwist, wat een verrassing, wat een genialiteit! Dit is waar je op hoopt bij een YA Fantasy en Lynette Noni geeft het de lezer. De genezer van Zalindov heeft een mega cliffhanger die je direct naar het vervolg, De gevangene van Vallenia, laat verlangen.

Kortom, wat een geweldige binnenkomer is De genezer van Zalindov in de Genezer-serie van Lynette Noni. Het bevat alles waar je op hoopt en de hype rondom dit boek is volkomen begrijpelijk. Je wordt meegenomen naar een sterk opgebouwde wereld vol met haat, verraad, liefde, magie en vriendschap. Het heden en verleden komen mooi samen waardoor er een gelaagde YA Fantasy ontstaat. De liefhebbers van dit genre zullen smullen van De genezer van Zalindov! Het is maar goed dat De gevangene van Vallenia al klaar ligt om gelezen te worden.