Boeken, Fantasy/Sciencefiction, Recensies

Recensie: De geest in de rivier (Carrie Jones & Steven E. Wedel)

Titel: De geest in de rivier

Auteur: Carrie Jones & Steven E. Wedel

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing (14 oktober 2019)

Aantal bladzijdes: 322

Prijs: €17,95

Amy ziet al haar hele leven visioenen. Soms van dingen die ze wil weten. Soms van dingen die gruwelijk zijn, zoals de dood van de vader van haar beste vriendin Courtney. Eén ding hebben de visioenen echter met elkaar gemeen: ze komen allemaal uit. Zonder uitzondering.

Alan verhuist met zijn moeder naar Maine om zijn tante te steunen, die net weduwe is geworden. Zijn nichtje Courtney lijdt onder de verdrinkingsdood van haar vader en gelooft nog steeds dat hij weer zal opduiken. Ze denkt zelfs dat zijn geest bij hen is. Maar Alan heeft door zijn Navajo-achtergrond de nodige ervaring met geesten en voelt dat er iets niet klopt in huis.

Courtney heeft iets opgeroepen uit de rivier. Iets dat beter onder water had kunnen blijven.

Wow, wat heeft De geest in de rivier van Carrie Jones & Steven E. Wedel mij ontzettend positief verrast. Ik ben gek op films over geesten en paranormaliteit, maar ik lees er eigenlijk nooit boeken over en ik was bang dat het op de één of andere manier minder ‘eng’ over zou komen! Maar ik heb genoten van De geest in de rivier: het was eng, het was luguber en het was spannend.

Dit kwam zeker door de schrijfstijl van Carrie Jones & Steven E. Wedel. Deze is namelijk ontzettend gedetailleerd en beeldend. Het verhaal kwam echt tot leven, het leek  net een film en ik kon de geest uit de rivier gewoon in de kamer ruiken! Daarnaast creëren de auteurs een dreigende spanning, die onder de huid van de lezer kruipt. Het wordt langzaam opgebouwd en als lezer weet je dat er continu gevaar dreigt.

De geest in de rivier van Carrie Jones & Steven E. Wedel is vanuit twee verschillende perspectieven geschreven, namelijk uit die van Amy en Alan. Deze perspectiefwisseling zorgt ervoor dat je beide personages beter leert kennen. Zo kom je bijvoorbeeld steeds meer te weten over het verleden van Amy, haar gevoelens en waartoe ze allemaal in staat is. Dit is zeker van belang om haar goed te begrijpen en hierdoor krijgt het verhaal redelijk veel diepgang.

“Ik doe mijn ogen dicht en leun achterover tegen mijn bed, rechtop zittend, alsof de dromen dan niet zullen komen. Ze komen wel.” – p. 131

Wat ontzettend interessant is aan De geest in de rivier is dat Carrie Jones & Steven E. Wedel ook een beetje de cultuur van de Navajo indianen in het verhaal hebben verweven. Je kan merken dat ze er echt onderzoek naar hebben gedaan en hierdoor kreeg Alan ook een sterk achtergrondverhaal. Het was duidelijk waar hij vandaan kwam.

Het einde van De geest in de rivier was erg indrukwekkend, eng en spannend. Je zit op het puntje van je stoel en het is erg realistisch beschreven. Je wordt helemaal meegesleurd in de strijd met de geest uit de rivier en het is maar de vraag of iedereen het gaat overleven. Ook de nasleep wordt kort beschreven zodat je een voldaan gevoel hebt na het lezen van dit boek!

Kortom, De geest in de rivier van Carrie Jones & Steven E. Wedel is een aanrader voor iedereen die van een beetje horror, paranormaliteit en een beetje romantiek (al was er een klein beetje sprake van instalove)!