Recensie: De erfenis van Tesla (Neal Shusterman & Eric Elfman)

Auteur: Neal Shusterman

Co-auteur: Eric Elfman

Uitgeverij: van Goor (17 maart 2020)

Genre: Kinderboek, Avontuur

Aantal bladzijdes: 320

Prijs: €10,-

De veertienjarige Nick verhuist met zijn vader en broertje naar het huis van hun oudtante Greta. De zolder – Nicks nieuwe slaapkamer – ligt vol oude, nutteloze apparaten. Nick besluit eens goed op te ruimen en een garageverkoop te organiseren. Nadat hij overal flyers heeft verspreid en alle spullen naar buiten heeft gesleept, begint het keihard te regenen. Ondanks het noodweer komen er massa’s mensen opdagen. Ze lijken stuk voor stuk door een specifiek voorwerp te worden aangetrokken. Nick blijft verwonderd achter als bijna alle apparaten zijn verkocht.

Dan blijkt dat er iets vreemds aan de hand is met de spullen. De ouderwetse bandrecorder neemt op wat je liever niet zegt, de fotocamera maakt foto’s van de toekomst en de oude accu wekt een dode goudvis tot leven. Nick moet zorgen dat hij alle voorwerpen terugkrijgt, voor er onomkeerbare rampen gebeuren. Wat hij niet weet is dat een geheim genootschap precies op hetzelfde uit is…

De erfenis van Tesla is het eerste deel uit de Accelerati-trilogie van Neal Shusterman & Eric Elfman. De naam Tesla zal je vast bekend voorkomen, tegenwoordig bestaan er namelijk elektrische auto’s met dezelfde naam. Maar in dit boek gaat het over de uitvinder Nikola Tesla! Een interessant onderwerp voor een jeugdboek, dat kom je niet vaak tegen.

Een groot gedeelte van het verhaal in De erfenis van Tesla lees je vanuit Nicks perspectief. Je komt dingen te weten over zijn verleden en al snel besef je dat hij het niet makkelijk heeft gehad. Zijn gevoelens worden voldoende uitgediept voor een jeugdboek, maar het draait natuurlijk vooral om het avontuur dat hij met zijn vrienden meemaakt. Af en toe lees je ook stukjes vanuit hun oogpunt waardoor je iedereen een beetje leert kennen en ze er niet maar een beetje bijhangen!

Neal Shusterman & Eric Elfman geven ontzettend veel leuke en verrassende wendingen aan het verhaal. Zonder dat Nick het wist heeft hij namelijk hele speciale spullen verkocht en hierdoor wacht hem een groot avontuur. Hij maakt al snel nieuwe vrienden en samen proberen ze uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is, net als ze iets ontdekt denken te hebben gebeurt er weer iets onverwachts! Het maakt De erfenis van Tesla onvoorspelbaar en je zult het verhaal dan ook met veel plezier lezen.

De erfenis van Tesla is niet alleen leuk, maar ook spannend en af en toe gebeuren er ook best heftige dingen. Zeker naar het einde van het verhaal toe. De schrijfstijl van Neal Shusterman & Eric Elfman is lekker vlot, makkelijk en af en toe schemert een beetje humor in door. Het is een boek dat je snel oppakt, omdat de auteurs je nieuwsgierig maken door verschillende mysteries in het verhaal te verwerken en de spanning langzaam op te bouwen. Zeker het einde maakt je ook erg benieuwd naar het vervolg Het geheim van Edison!

Ik denk dat vooral kinderen die geïnteresseerd zijn in de wetenschap van De erfenis van Tesla gaan genieten. Er komen allemaal toffe uitvindingen in het verhaal voor en de geschiedenis wordt goed in het verhaal verwerkt. Neal Shusterman & Eric Elfman hebben hun best gedaan om de realiteit en fantasie met elkaar te verbinden en dat is zeker gelukt. Alles bij elkaar maakt dit van De erfenis van Tesla een fijn eerste deel van de Acceleratie-trilogie!