Recensie: De Erfenis van Graaf Wolf en zes andere Middeleeuwse vertelsels (Patrick Leijte)

Titel: De Erfenis van Graaf Wolf en zes andere Middeleeuwse vertelsels

Auteur: Patrick Leijte

Uitgeverij: In eigen beheer (29 juli 2020)

Genre: Kinderboek, Geschiedenis

Aantal bladzijdes: 203

Van het Kelterwoud tot aan de Moerassen van Vossenkamp leven over de periode van tweehonderd jaar verschillende uitblinkers. De vertelsels in deze bundel gaan over deze uitblinkers: mensen die anderen overtroffen door hun nobelheid, dapperheid en liefde. Maar bovenal gaan de vertelsels over hoe al onze levens aan elkaar verbonden zijn en dat niemand op zichzelf staat.

De Erfenis van Graaf Wolf en zes andere Middeleeuwse vertelsels is het debuut van Patrick Leijte. Hij heeft zijn verhalen gebaseerd op waargebeurde feiten uit het verleden. Zo bestond Graaf Wolf echt en heeft hij gevangen gezeten in Sassenpoort. Dit geeft de verhalen iets extra speciaals!

Patrick Leijte heeft een hele bijzondere schrijfstijl. Het voelt echt Middeleeuws aan en dit zorgt ervoor dat je terug in de tijd reist. Het lijkt net alsof je zelf tussen de ridders, schildknapen en koningen leeft. En dat je de verhalen dus van dichtbij meemaakt. Hoewel De Erfenis van Graaf Wolf en zes andere Middeleeuwse vertelsels uit 7 verschillende verhalen bestaat, sluiten ze toch mooi op elkaar aan door verschillende kleine details die in de verhalen worden verwerkt.

“Je hebt er niks aan om met wrok door het leven te gaan. Wrok eet je ziel op als een allesverslindend monster. Van vergeven word je een veel gelukkiger mens.” – p. 43

Elk verhaal in De Erfenis van Graaf Wolf en zes andere Middeleeuwse vertelsels heeft zijn eigen charme en boodschap. Patrick Leijte weet moeiteloos om de verschillende personages in korte tijd voldoende tot leven te wekken. En het is knap hoe hij in verhalen van ongeveer 20 – 30 pagina’s een prachtige boodschap verwerkt. Zo gaat over o.a. het najagen van je eigen dromen en je leert dat het ergens anders niet altijd beter is. Ik heb van elk verhaal en van elke boodschap genoten!

Ik ga niet elk verhaal met jullie bespreken, want daarvoor moet je toch echt zelf De Erfenis van Graaf Wolf en zes andere Middeleeuwse vertelsels lezen! Toch wil ik er eentje in het bijzonder uitlichten, want dat is mijn favoriete verhaal. Het gaat om het zesde verhaal, genaamd De gave van Gijsberth. Dit vond ik zo een ontzettend mooi verhaal. Hierin draait het om de natuur en hoe belangrijk het is om dit te beschermen. Mijn hart smolt van het lieve vosje waarover Gijsberth zich ontfermt. En hoe leuk is het dat je in het zevende verhaal een troubadour hoort zingen over Gijsberth!

De Erfenis van Graaf Wolf en zes andere Middeleeuwse vertelsels van Patrick Leijte is een tof boek voor kinderen vanaf 10 jaar (en ook volwassenen) die gek zijn op de Middeleeuwen, ridders en mooie verstopte boodschappen. Op 30 september start de Kinderboekenweek 2020 en ik vind dat dit boek niet mag ontbreken! Dus mocht je nog op zoek zijn, dit is een echte aanrader!