Recensie: De Eindeling – Ten Strijde (Katherine Applegate)

Titel: De Eindeling – Ten Strijde

Serie: De Eindeling (2)

Auteur: Katherine Applegate

Uitgeverij: Billy Bones (6 november 2019)

Aantal bladzijdes: 395

Voel angst en kies voor moed.
Nog niet lang geleden was Byx bang om de laatste dariene te zijn. De eindeling. Nu is zij de eerste die naar het onbekende reist. De eerste die een dodelijk geheim ontdekt. Zij zal degene zijn die alles verandert.

Om erachter te komen of zij echt de laatste van haar soort is, moet Byx met haar vrienden door de besneeuwde bergen van Dreyland reizen. Daar hoopt ze de waarheid achter de legende van een verborgen darienekolonie te ontdekken. Maar iedere dag wordt de dreiging van een oorlog in Nedarra groter.

Ten Strijde is het tweede deel in De Eindeling-Serie van Katherine Applegate. Het eerste deel, Opgejaagd, was een pareltje en heb ik dan ook met maar liefst 5 sterren beoordeeld. Het verhaal was spannend, avontuurlijk, verrassend en heftig! Hopelijk weet Katherine Applegate al deze elementen vast te houden in Ten Strijde en wordt het weer een boek waarvan ik volop ga genieten.

“De waarheid kan gevaarlijk zijn. Vooral als je een leugenaar bent.” – p. 37

Ten Strijde gaat bijna meteen verder waar Opgejaagd is geëindigd. Maar Katherine Applegate heeft ook rekening gehouden met de lezers die het eerste deel een tijdje geleden gelezen hebben, want ze legt de belangrijkste dingen nog een keertje uit. Al snel word je weer onderdeel van Byx’ vriendengroepje en ga je mee op avontuur door Nedarra en Dreyland. Pas tijdens het lezen merk je hoe erg je Byx, Tobbel, Renzo, Gokker en Khara hebt gemist. Het lezen van Ten Strijde voelt dan ook als een warm bad na een lange wandeling in de winter!

Zoals we gewend zijn van Katherine Applegate heeft ze weer een heerlijke, betoverende schrijfstijl. Alles en iedereen komt tot leven tijdens het lezen van Ten Strijde. Er ontstaan nieuwe vriendschappen, er wordt afscheid genomen en er ligt veel avontuur op de loer. Is het ene gevaar geweken, dan komt er alweer een nieuw gevaar om de hoek kijken. Maar gelukkig verbergt het boek ook veel bijzondere boodschappen die zo nu en dan zeker indruk maken op de lezer.

“Wanneer je in je ziel weet dat iets slecht is, moet je ertegen strijden. Met eergevoel. Met genade. Met eerlijkheid.” – p. 259

Het verhaal in Ten Strijde roept erg veel verschillende emoties op bij de lezer. Het ene moment ben je blij, dan weer verdrietig, daarna woedend en tot slot bang. Het is knap hoe Katherine Applegate deze verschillende emoties moeiteloos bij de lezer op kan roepen! Dit komt mede doordat het verhaal een afspiegeling is van onze eigen maatschappij en veel elementen in het verhaal dus herkenbaar zijn. Ik kan dus met zekerheid stellen dat De Eindeling-serie een verhaal is met veel verschillende lagen en genoeg diepgang kent.

Als je van Opgejaagd hebt genoten dan kan het niet anders dan dat je Ten Strijde geweldig gaat vinden! Het is echt een waardig vervolg en Katherine Applegate weet de aandacht van de lezer ontzettend goed vast te houden. Er gebeurt van alles, niks is wat het lijkt en vooral de maatschappelijke boodschap maakt van De Eindeling-serie een must-read. Kom maar op met deel drie!