Recensie: De Eindeling – Opgejaagd (Katherine Applegate)

Titel: De Eindeling – Opgejaagd

Serie: De Eindeling (1)

Auteur: Katherine Applegate

Uitgeverij: Billy Bones (1 maart 2019)

Aantal bladzijdes: 400

Welkom in het koninkrijk Nedarra.
Byx is een Dariene, een hondachtig wezen, en de jongste van haar roedel. Vanwege de magische krachten die worden toegekend aan Darienes wordt haar soort opgejaagd in het door oorlog verscheurde koninkrijk van Nedarra.

Wanneer Byx op onderzoek uit is, wordt haar roedel vermoord en vreest ze dat ze de laatste van haar soort is, de eindeling. Zoekend naar een veilig thuis, stuit ze op legendes van andere verborgen Darienes. Onderweg ontmoet ze nieuwe bondgenoten – zowel dieren als mensen – en samen ontdekken ze een geheim dat elk schepsel in hun wereld zou kunnen bedreigen…

Laat ik ermee beginnen dat ik van De Eindeling heb genoten. Voor 100%. Ik kan geen enkel negatief puntje bedenken aan dit verhaal en kinderen (vanaf 10 jaar) zullen smullen van dit boek. Het is spannend, avontuurlijk, lief en verrassend. De Eindeling verdient echt een plaatsje in de boekenkast van iedere kleine fantasy fan!

De wereld die Katherine Applegate in De Eindeling creëert lijkt een beetje op de onze, maar is toch ook wel weer heel anders. Zo vind je in Nedarra gewoon mensen, honden en paarden. Maar zij lopen tussen andere soorten zoals de Darienen, Wobbyks en Felivetten. Deze soorten hebben allemaal iets weg van de dieren die wij kennen, zoals vogels en konijnen, waardoor ze voor kinderen heel goed voor te stellen zijn! De combinatie tussen fantasie en realiteit is ontzettend goed uitgewerkt.

Het begin van De Eindeling is best wel heftig en hier en daar een beetje depressief. Het is duidelijk dat Katherine Applegate een sterke boodschap wil overbrengen met haar verhaal. Niet alleen wordt het duidelijk dat je altijd moet blijven vechten, hoewel het leven er soms heel erg slecht uitziet. Maar ze brengt ook naar voren dat mensen van macht houden, nooit tevreden zijn en altijd meer willen. Het maakt niet uit wat daarvoor in de weg staat, ze zullen het vernietigen (zelfs al gaat het om levende wezens). Katherine Applegate heeft onze huidige maatschappij op een uitmuntende wijze verwerkt in dit fantasyverhaal.

Als je wilt weten wat de toekomst zal brengen, moet je het verleden bestuderen. En het verleden vertelt ons dat er één ding is waarvan je zeker kunt zijn bij mensen: ze willen altijd meer.” – p. 233

Naast het prachtige verhaal van Katherine Applegate vind je ook onwijs mooie illustraties van Max Kostenko door het boek heen. De Eindeling is opgedeeld in 5 delen en ieder deel begint met een illustratie van een scène die terugkomt in het deel dat je leest. Op deze manier komt alles voor kinderen die het lezen nog meer tot leven! Dit en de beeldende schrijfstijl van Katherine Applegate zorgen ervoor dat je de wereld van Nedarra ingetrokken wordt.

Meteen vanaf de eerste bladzijde pakt het verhaal de aandacht van de lezer. Het is namelijk meteen ontzettend spannend. Dit weet Katherine Applegate het hele boek vast te houden, waardoor je gewoon niet meer wilt stoppen met lezen. Het einde van De Eindeling is gewoon perfect. Je krijgt namelijk een soort van afsluiting, maar je wordt ook nieuwsgierig gemaakt naar het volgende deel. Naar het nieuwe avontuur van Byx en haar vrienden!

Kortom, De Eindeling van Katherine Applegate is een echte aanrader. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen is het genieten geblazen! Het is een intrigerend fantasyverhaal, met een mooie, sterke maatschappelijke boodschap. De Eindeling zal zeker nog een tijdje door je hoofd blijven rondspoken nadat het al uit is.