Recensie: De Dinion (Julian ten Böhmer)

Titel: De Dinion

Auteur: Julian ten Böhmer

Uitgeverij: Zilverbron (29 maart 2019)

Genre: Fantasy

Aantal bladzijdes: 341

Prijs: €21,95

Rassenoorlogen hebben de landen van het pact verscheurd. Om de vrede te herstellen werden er levenswetten opgesteld in het magische boek de Dinion, ondertekend en verzegeld door vier volken. Wie deze wetten overtreedt, roept onherroepelijk de dood over zich af. De koningen van de vier landen hebben een orde van krijgers opgericht om de Dinion te beschermen en de vrede te handhaven.

De Orde van Othernail krijgt bericht uit het mensenrijk over een vijand van buitenaf. Om deze vijand te trotseren, moeten de dwergen, mensen, elfen en elcen hun krachten bundelen. Maar de wetten van de Dinion staan het pact in de weg. De enige manier om ten strijde te kunnen trekken, is om de levenswetten te herschrijven, maar dat blijkt zo makkelijk nog niet.

Het elitecohort van de jonge elf Finrohn krijgt de missie om de vier koningszwaarden te verzamelen. Hij is zowel krijger als magiër, afkomstig van het adellijk elfenhuis Vealnir. Alleen met alle zwaarden kan de bergplaats van de Dinion worden geopend, wat hem dwingt om langs alle koninkrijken te reizen, terwijl de vijand ondertussen onbelemmerd zijn gang kan gaan.

De Dinion is het eerste deel van een nieuwe fantasy trilogie, geschreven door Julian ten Böhmer. De cover trekt meteen de aandacht en geeft een Middeleeuws gevoel. Dat is ook zeker iets dat je kan verwachten, want de auteur heeft er voor gezorgd dat er een ouderwetse sfeer over het verhaal heen hangt. Er wordt gesproken over wambuizen en de Orde van Othernail reist te voet of met een paard. Lekker terug in de tijd!

De Dinion van Julian ten Böhmer doet een klein beetje denken aan de boeken van J.R.R. Tolkien. Er zijn namelijk een aantal elementen uit Lord of the Rings die je terug kan vinden in De Dinion, zoals het reisgezelschap dat samen op een queeste gaat. Maar toch weet Julian ten Böhmer zijn verhaal uniek te maken en te onderscheiden van andere verhalen. Het is namelijk veel toegankelijker en makkelijker te lezen!

Julian ten Böhmer heeft een hele fijne, beschrijvende schrijfstijl. De wereld waarin de Orde van Othernail rondreist komt moeiteloos tot leven door de levendige beschrijvingen van de omgevingen en de verschillende rassen. Daarnaast is het verhaal best wel spannend. Je tuimelt van de ene gevaarlijke gebeurtenis in de andere en er is constant iets aan de hand.

“Het is geen kwestie van zien of niet zien. Als je probeert voor alles in je leven dankbaar te zijn, brengt dat je heel ver. Acceptatie brengt verheldering. Een bezorgde geest is een troebele geest. Een vrije geest is eentje zonder problemen. Het is aan jou om iets wel of niet tot een probleem te maken.” – p. 160

De worldbuilding in De Dinion is ontzettend sterk. Julian ten Böhmer heeft namelijk oog voor kleine details. De verschillende rassen hebben allemaal een eigen geschiedenis, maar ook een gezamenlijke. Als lezer word je mee het verleden ingenomen en ontdek je van alles dat belangrijk is voor het verhaal. Elk detail dat Julian ten Böhmer vertelt is belangrijk voor het grotere geheel van het verhaal. En wat erg tof gedaan is, is de zelfbedachte taal die af en toe gesproken (en netjes vertaald) wordt.

Het enige kleine minpuntje aan het verhaal is dat er ontzettend veel personages voorbij komen in De Dinion. Hierdoor leer je de meesten niet echt kennen waardoor ze diepgang en persoonlijkheid missen. De emoties van de lezer blijven een beetje vlak als er iets met deze personages gebeurt, omdat er geen band met ze is opgebouwd. Dit geldt natuurlijk niet voor alle personages! Zeker het hoofdpersonage Finrohn en één van de slechteriken is zeer goed uitgewerkt.

De Dinion van Julian ten Böhmer is een fijn eerste deel van de trilogie! Het is spannend, zit vol met verrassingen en heeft een geweldige worldbuilding. Ik ben benieuwd wat het verhaal van Finrohn en de rest ons nog gaat brengen! Zeker de echte fantasy liefhebber zal van De Dinion genieten.