Recensie: De Detta Dossiers – Nachtmerrie (Winchester McFly)

Serie: De Detta Dossiers (1)

Auteur: Winchester McFly

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff (18 februari 2021)

Genre: Thriller, Horror, Bovennatuurlijk

Aantal bladzijdes: 191

Prijs: € 15,99

In Nachtmerrie worden een au pair, een kleine jongen en een zakenman in hun slaap bezocht door een boomlange, demonische figuur, die ze aanzet tot moord… Om deze mysterieuze moordzaak te kunnen ontrafelen en de moordenaar te kunnen ontmaskeren, zullen rechercheur David Detta en zijn nieuwe partner Tess de Winter hun persoonlijke verschillen aan de kant moeten schuiven.

Nachtmerrie is het eerste deel van de nieuwe boekenserie De Detta Dossiers. Hierin staan occulte moordzaken in Nederland centraal. Het is geschreven door het schrijverscollectief Winchester McFly en zij zijn onder andere bekend van de tv-series Smeris, Van God Los en de eerste Nederlandse Netflix Original-serie Ares. Dit belooft natuurlijk veel goeds voor Nachtmerrie! Of zij de hoge verwachtingen waar kunnen maken vertel ik je in deze recensie.

De schrijfstijl van Winchester McFly is snel, to-the-point en filmisch. Je kan merken dat ze normaal gesproken scripts schrijven en geen boeken. Hierdoor leest Nachtmerrie ontzettend vlot weg, maar zit er niet echt veel diepgang in het verhaal. Bij elk detail wordt heel kort stilgestaan, de moorden worden kort beschreven en dit geldt ook voor het onderzoek van Tess en David. Dit zorgt er wel voor dat je door Nachtmerrie heen vliegt.

Nachtmerrie focust zich vooral op rechercheurs Tess de Winter en David Detta. Winchester McFly staat kort stil bij hun achtergrondverhalen, maar het blijft redelijk oppervlakkig. Terwijl juist het verhaal van David Detta ontzettend interessant is en meer aandacht verdiend. Zeker in combinatie met het onderzoek. Een tof detail in Nachtmerrie is dat je bijna elke moord vanuit het perspectief van de moordenaar leest.

Doordat het verhaal in Nachtmerrie zo snel en to-the-point is geschreven door Winchester McFly mist er de nodige spanning en is het verhaal behoorlijk vlak. Zeker voor een horror boek hadden er voor mij veel meer gruwelijke details in het verhaal verwerkt mogen worden en mocht de spanning veel meer opgebouwd mogen worden. Dit neemt zeker niet weg dat Nachtmerrie wel een vermakelijk boek is om te lezen, met erg veel potentie!

Kortom, Nachtmerrie van Winchester McFly is een leuk eerste deel van De Detta Dossiers. Het heeft veel potentie, maar blijft een beetje te oppervlakkig. Als echte horrorfan miste ik de gruwelijke details die het verhaal spannend maken. Toch vond ik het erg leuk om Nachtmerrie te lezen en heb ik me er zeker mee vermaakt. Het leest vlot weg en voor je het weet heb je het verhaal al uitgelezen. Op 27 mei zal het vervolg, Verdwaald, al verschijnen!