Recensie: De bronzen stad (S.A. Chakraborty)

Serie: Daevabad (1)

Auteur: S.A. Chakraborty

Uitgeverij: Boekerij (22 november 2021)

Genre: Fantasy

Aantal bladzijdes: 608

Prijs: € 24,99

Tussen de marktkramen van het achttiende-eeuwse Caïro zingen nog altijd de oude verhalen rond. Verhalen over djinns en geesten. Over steden verborgen in het kolkende zand van de woestijn, vol betoveringen, verlangen en schatten die je stoutste dromen overtreffen. Daar, waar de magie door elke straat stroomt en als stof in de lucht hangt, wacht Daevabad: de legendarische bronzen stad. Achter haar hoge muren en zes djinnpoorten wacht een stad vol intrige en betovering – waar oude vetes verre schaduwen werpen en de machtsstrijd genadeloos is.

Nahri heeft nooit in magie geloofd. Dromen over schatten en verborgen steden is leuk, maar als je de kost verdient met het oplichten van rijke Ottomaanse edelen, heb je wel iets anders aan je hoofd. Tot Nahri tijdens een van haar zwendelpraktijken per ongeluk een mysterieuze djinnkrijger aan haar zijde roept, en ze beseft dat de magische wereld die ze voor onzin hield maar al te echt is. Sterker nog: dat zijzelf er onherroepelijk deel van uitmaakt. Want Nahri heeft nooit geweten waar ze vandaan komt, of hoe het kan dat ze vreemde talen kan verstaan die niemand haar ooit heeft geleerd. Ze hoopt dat de krijger haar de antwoorden kan geven die ze haar hele leven heeft gezocht. Maar iedereen weet dat een wens doen bij een djinn fatale gevolgen kan hebben.

De bronzen stad is het eerste deel in de Daevabad-trilogie van S.A. Chakraborty en speelt zich af in het achttiende-eeuws Egypte. Dit is echt zo een boek dat je alleen al vanwege de prachtige uitgave/cover in de boekenkast wil hebben staan. Ik heb al heel veel goede verhalen voorbij zien komen over De bronzen stad, dus mijn verwachtingen liggen best wel hoog. Hopelijk is dit boek de hype waard, de synopsis klinkt in ieder geval veelbelovend!

Wanneer je De bronzen stad openslaat zie je meteen een prachtige landkaart, altijd handig om de wereld een beetje te leren kennen. Zeker in een fantasy boek! Hierna start het verhaal van Nahri en lees je ook af en toe vanuit Ali. Doordat er meteen van alles gebeurd zit je direct vanaf het begin in het verhaal. S. A. Chakraborty neemt je mee naar een fantastische nieuwe wereld en bouwt deze erg gedetailleerd op. Dit geldt tevens voor de personages die voorbij komen. Hierdoor heb je het gevoel dat je zelf in Daevabad rondloopt en onderdeel bent van het verhaal. De magie druipt van de pagina’s door de meeslepende, vlotte en intrigerende schrijfstijl van S. A. Chakraborty!

Hier en daar kan het verhaal in De bronzen stad een klein beetje langdradig aanvoelen door de vele details die S.A. Chakraborty gebruikt. Er komen ontzettend veel personages voorbij en mede hierdoor is de wereld in De bronzen stad erg groot. Dit is ontzettend tof, er valt namelijk heel erg veel te ontdekken (ook wat betreft de geschiedenis). Maar het is daardoor wel echt een boek voor de gevorderde fantasy lezer! En daarbij moet je echt even de tijd nemen voor De bronzen stad, want alleen op die manier komt het verhaal goed tot leven. Als je het boek niet met de volle aandacht leest, kan het verhaal soms verwarrend zijn. Dit neemt niet weg dat het verhaal heel goed in elkaar zit en de worldbuilding echt sterk is!

Ondanks dat De bronzen stad heel gedetailleerd is, zorgt S.A. Chakraborty ervoor dat je niet alles weet en je als lezer dus ook nog ruimte heb om zelf naar sommige dingen te gissen. Dit houdt het verhaal mysterieus waardoor je De bronzen stad maar moeilijk aan de kant legt. Je wilt namelijk antwoord op de vragen die je hebt. Daarnaast heeft S.A. Chakraborty ook een aantal hele verrassende wendingen in De bronzen stad verwerkt en is er aan intriges geen gebrek. Hierdoor is het verhaal heerlijk onvoorspelbaar en verslavend. Vooral het einde zal menig lezer omver blazen1

De bronzen stad is een tof eerste deel in de Daevabad-trilogie van S.A. Chakraborty. Het is magisch, verslavend, fantasierijk en intrigerend. De wereld, de geschiedenis en de personages worden ontzettend gedetailleerd opgebouwd. Dit kan hier en daar een beetje langdradig aanvoelen, maar het is wel nodig om een goed en kloppend fantasy verhaal neer te zetten. Je komt in een hele nieuwe wereld, met arabische invloeden terecht, en wordt meegesleept in het verhaal van Nahri en Ali. De bronzen stad van S.A. Chakraborty is zeker geen boek om even tussendoor te lezen, je moet echt je aandacht erbij houden. Een boek voor de gevorderde fantasy lezer!