Recensie: De brief om middernacht (Benjamin Read)

Auteur: Benjamin Read

Illustrator: Laura Trinder & Caren Limpens

Uitgeverij: Leopold (3 juni 2020)

Genre: Jeugdboek, Fantasy

Aantal bladzijdes: 290

Prijs: €17,99

Midden in de nacht wordt er bij Emily thuis een geheimzinnige brief bezorgd. Daarop vertrekt haar moeder naar een onbekende bestemming – en ze komt niet meer terug. Wanneer ook Emily’s vader verdwijnt, is er maar één ding dat Emily kan doen: haar ouders zoeken. Een bloedstollende tocht
dwars door de nacht, opgejaagd door een wezen dat rechtstreeks uit een nachtmerrie lijkt te zijn gekomen, leidt haar naar een deur die alleen om middernacht opengaat. Vanaf dat moment is Emily op zichzelf aangewezen, in een onbekende wereld vol magie. Maar wie kan ze vertrouwen?

De cover van De brief om middernacht van Benjamin Read en Laura Trinder trok meteen mijn aandacht. Er is ontzettend veel op te zien en hoe verder je in het verhaal komt hoe meer je op de cover herkent en terug ziet komen. Dit geldt ook voor de afbeeldingen die bij ieder hoofdstuk te zien zijn, erg tof gedaan door Caren Limpens en Laura Trinder!

Ik moest even inkomen toen ik begon met het lezen van De brief om middernacht van Benjamin Read. In het begin is er weinig ruimte nog voor dialogen, waardoor het verhaal een beetje moeilijk op gang komt (vooral voor kinderen die minder graag lezen). Toch wordt het doorlezen rijkelijk beloond, want na 50 pagina’s zit je helemaal in het verhaal en is het maar moeilijk om De brief om middernacht weg te leggen!

“Wat?! Dus we kunnen hier gewoon langzaam gaan zitten sterven van ouderdom terwijl die zwevende boekenzuiger daar ons negeert..” – p. 123

Samen met Emily ontdek je een hele nieuwe magische wereld waar het altijd donker is. Hierdoor is het verhaal lange tijd lekker mysterieus, je weet namelijk net zoveel als het hoofdpersonage van De brief om middernacht en dat is niet veel. Emily komt allemaal eigenaardige personages tegen in deze wereld (eigenlijk zijn het verschillende soorten monsters). Ze zijn stuk voor stuk uniek en onderscheiden zich met hun karakter. En het leukste is dat ze je laten lachen!

Benjamin Read weet er moeiteloos voor te zorgen dat het verhaal (na de eerste 50 pagina’s) heel erg spannend en avontuurlijk is. Emily belandt van de ene gekke situatie in de andere gekke situatie! De worldbuilding is erg goed gedaan. Benjamin Read legt duidelijk uit hoe de wereld in elkaar zit en beschrijft alles en iedereen tot in de puntjes. Het verhaal in De brief om middernacht komt echt tot leven tijdens het lezen; het is bijna een film!

Dus ben jij gek op magie, monsters, avontuur en humor? Dan ga jij zeker weten genieten van De brief om middernacht van Benjamin Read. Aan het einde van het verhaal kwam ik erachter dat dit het eerste deel is en dat er een vervolg is. Wanneer deze zal worden uitgegeven weet ik niet, maar ik hoop snel. Ik kan niet wachten om weer op avontuur te gaan samen met Emily en haar heggevarken Vark!