Recensie: De Boekenjagers

Titel: De Boekejagers

Auteur: Diverse auteurs

Uitgeverij: In Eigen Beheer (12 augustus 2021)

Genre: Korte verhalen, poëzie, cartoons

Aantal bladzijdes: 280

Prijs: € 25,-

Sinds zijn ontstaan in 2016 is de groep De Boekenjagers uitgegroeid tot de grootste boekengroep van België. Het concept is verfrissend: boeken worden doorheen het land verstopt zodat ze kunnen gevonden worden door andere jagers of toevallige passanten. Naar aanleiding van het vijfjarige bestaan van de groep haalt oprichter Veerle Nijs mooie, ontroerende en grappige herinneringen op. Daarnaast leveren talrijke auteurs en illustrators een bijdrage aan een verzameling van kortverhalen, poëzie, cartoons en tekeningen uit erg uiteenlopende genres. Veel fantasie en daarnaast hartverwarmende getuigenissen, grappige anekdotes, verbazingwekkende wist-je-datjes en een zelftest voor wie zichzelf van een boekenjagenverslaving verdenkt. Een waar feest voor elke boekenliefhebber. Wie nog geen boekenjager was, zal het na dit boek absoluut willen worden!

Een tijdje geleden werd ik door Veerle Nijs benaderd of ik het boek De Boekenjagers vooruit wilde lezen en daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen. De opbrengst van dit boek gaat naar het goede (leesbevorderende) doel. Het gaat hierbij om De Luisterpuntbibliotheek, Het Lezerscollectief en De Boekenkaravaan. Speciaal hiervoor hebben een aantal hele grote auteurs hun medewerking aangeboden!

In De Boekenjagers vind je dus korte verhalen van allemaal verschillende auteurs. Zo kom je o.a. Sandra J. Paul, Tine Bergen en Toon Tellegen tegen. Je kan zelfs een kort verhaal van Lucinda Riley lezen, hoe ontzettend speciaal is dat?! Voor de complete lijst van auteurs klik je hier. Maar dit boek bestaat niet alleen maar uit korte verhalen! Zo lees je ook af en toe een prachtig gedicht en vind je soms een leuke cartoon of illustratie in De Boekenjagers. Ook wordt dit afgewisseld met ontzetten grappige anekdotes uit het 5-jarige bestaan van de Boekenjagers. De afwisseling tussen deze verschillende onderdelen maken het een leuk en interessant boek.

Iedere auteur in De Boekenjagers heeft zijn eigen invulling gegeven aan het onderwerp, hierdoor zijn de verhalen divers en kan het zomaar voorkomen dat je iets leest wat een beetje buiten je comfortzone ligt. Je vindt dus hele verschillende genres in De Boekenjagers; van verhalen voor kinderen tot thrillers! Laat je hierdoor zeker niet tegenhouden om dit boek te lezen, iedere auteur heeft er namelijk een uniek verhaal van gemaakt dat perfect bij het onderwerp past. Het is heel tof om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier het ‘boeken jagen’ in zijn of haar verhaal heeft verwerkt.

De Boekenjagers is echt een boek dat boekenliefhebbers met elkaar verbindt. Sommige verhalen zijn ontzettend herkenbaar en geven je het gevoel dat je bij een hechte community hoort. Iedereen deelt zijn of haar boekenliefde en gunt elkaar om te genieten van elk mooi boek of verhaal. Een hele mooie boodschap! En waar dit boek ook voor zorgt is dat je zelf mee wilt gaan doen en op boeken wilt gaan jagen. Dus wees gewaarschuwd, want straks loop jij door de bossen op zoek naar een boek of leg je er zelf eentje neer.

Kortom, De Boekenjagers is echt een aanrader om te lezen en in bezit te hebben! Zeker omdat je er ook nog een aantal hele goede en mooie doelen mee steunt. En daarbij staan er prachtige korte verhalen in van o.a. Sandra J. Paul en Lucinda Riley. Het is belangrijk dat er initiatieven zijn, zoals deze van De Boekenjagers, om het lezen van boeken te bevorderen (want dat wordt soms echt te weinig gedaan). Er zijn gewoon zoveel mooie verhalen in de wereld om te ontdekken en die kans mag je niet laten liggen!

Tagged , , , , , ,