Recensie: De Beminde (Kiera Cass)

Serie: De Beminde (1)

Auteur: Kiera Cass

Uitgeverij: Best of YA (4 mei 2020)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 266

Prijs: €15,99

Hollis Brite is opgegroeid in Keresken Castle, samen met de andere dochters van adel, in de hoop de aandacht van de toekomstige koning te trekken. De jonge koning Jameson van Coroa is eigenlijk nooit op zoek geweest naar een echtgenote, totdat hij Hollis ontmoet. Als Jameson haar de liefde verklaart, is Hollis dolblij. Maar terwijl hij haar het hof maakt, realiseert Hollis zich dat de eindeloze stroom cadeaus en aandacht gepaard gaan met torenhoge verwachtingen.

Met een bezoek van de koning van Isolte in het vooruitzicht, ziet Hollis een kans om aan Jameson – en zichzelf – te bewijzen dat ze een geschikte koningin is. Maar wanneer ze een vreemdeling ontmoet die recht in haar hart lijkt te kijken, vraagt Hollis zich af of een leven met Jameson in het paleis een droom is die uitkomt, of een nachtmerrie die nooit eindigt.

De Selectie-trilogie van Kiera Cass is één van mijn favoriete boekenseries, want America en Maxon zijn gewoon geweldig. Toen er een nieuw boek van deze auteur werd aangekondigd was ik dan ook ontzettend enthousiast en de cover van De Beminde maakte me al helemaal nieuwsgierig (wat een plaatje hé?!). Ik kon daarom niet wachten om wederom meegezogen te worden in een episch liefdesverhaal waarvan je hart sneller gaat kloppen. Maar weet De Beminde deze verwachtingen waar te maken?

Zoals je gewend bent van Kiera Cass heeft ze een vlotte en fijne schrijfstijl. Ze maakt gebruik van korte zinnen en hoofdstukken zonder moeilijke woorden. De Beminde leest hierdoor vrij snel weg en je hoeft er niet al te veel bij na te denken. Daarnaast is het plot ook niet echt ingewikkeld en door het lezen van de synopsis weet je min of meer wat je te wachten staat. De wereld en de personages hadden wel iets meer opgebouwd mogen worden met achtergrondinformatie en details.

Je leest het verhaal in De Beminde vanuit Hollis Brite, een meisje dat in het kasteel woont en dolgraag koningin zou willen worden. Kiera Cass gaat niet echt in op het feit waarom ze ‘verliefd’ is op koning Jameson. Ze lijkt alleen om de cadeaus, roem en status te geven. Haar karakter is hierdoor vrij oppervlakkig en er is eigenlijk geen enkel moment dat ze sympathie oproept bij de lezer. Zeker niet als ze van het een op het andere moment verliefd wordt op iemand anders. Maar waarom? Door zijn mooie ogen? De liefde wordt bijna niet opgebouwd en roept geen emoties op bij de lezer.

“Het was zo’n vreemd gevoel, zo nieuw. Op dat moment wist ik dat dit liefde moest zijn. Het was meer dan knikkende knieën.” – p. 58

Hierdoor waren de ‘verrassende’ wendingen in De Beminde voor mij dan ook niet van groot belang en maakten ze weinig indruk. Ik had er niet heel erg veel gevoel bij en de opbouw ernaartoe was niet zo sterk. Terwijl als je het verhaal ingezogen zou worden door de liefde tussen de personages dan was het allemaal net iets indrukwekkender geweest en had Kiera Cass de harten van haar lezers zeker weten gebroken. Toch ben je ergens wel benieuwd hoe het verhaal van Hollis zich gaat ontwikkelen in het volgende deel.

Een interessant personage uit De Beminde is de koningin uit Isolte, Valentina. Zij is de enige waarvan je echt iets over haar verleden te weten komt en dat maakt haar intrigerend. Ik wil meer over haar weten! Verder komt het vooral door Valentina dat Hollis toch nog een kleine ontwikkeling doormaakt in dit boek.  Ze besluit naar haar hart te luisteren en te doen waar ze echt gelukkig van wordt. Hierdoor maakt Kiera Cass haar iets minder oppervlakkig naar het einde van De Beminde toe.

Helaas kan ik niet zeggen dat De Beminde van Kiera Cass de hoge verwachtingen waarmaakt. De liefde van Hollis had veel meer opgebouwd moeten worden. Niet alleen met Jameson, maar ook met de knappe buitenlander. Dan was de driehoeksverhouding veel meer tot zijn recht gekomen en zou je het verhaal ingezogen worden! Het verhaal heeft zeker veel potentie om een sprookje te worden, maar is het net niet. Misschien het volgende deel?