Recensie: Cress (Marissa Meyer)

Serie: The Lunar Chronicles (3)

Auteur: Marissa Meyer

Uitgeverij: Blossom Books (20 maart 2017)

Genre: Young Adult, Fantasy, Sciencefiction

Aantal bladzijdes: 576

Prijs: €19,50

Cinder en kapitein Thorne zijn op de vlucht, samen met Scarlet en Wolf. Ze zullen een plan moeten bedenken om te voorkomen dat koningin Levana de macht op Aarde overneemt. Cress is misschien de enige die hen kan helpen. Zij zit al sinds ze klein is opgesloten in een satelliet met alleen haar netschermen als gezelschap, waardoor ze een uiterst goede hacker geworden is. Helaas wordt ze gedwongen te werken voor koningin Levana, en heeft ze zojuist het bevel gekregen om Cinder op te sporen.

Als de poging om Cress te redden mislukt, versplintert de groep. Cress is eindelijk vrij, maar ze betaalt een hoge prijs. Ondertussen is koningin Levana vastbesloten niets tussen haar geplande huwelijk met prins Kai te laten komen – zeker geen ontsnapt cyborgmeisje.

Cress is alweer het derde deel in The Lunar Chronicles van Marissa Meyer. Dit boek is wederom gebaseerd op een sprookje en dit keer is dat Rapunzel. Ik vind het altijd weer bijzonder hoe Marissa Meyer een sprookje in het verhaal weet te verwerken! Veel details uit Rapunzel komen terug in Cress, zoals het opgesloten zitten in een satelliet (geen toren haha), de lange haren van Cress en het feit dat een held haar komt redden. Wat ik fijn en bijzonder vind is dat Marissa Meyer meer het oorspronkelijke sprookje heeft aangehouden (en dus niet het Disney sprookje), waardoor het toch verrassend is!

Net als in Cinder en Scarlet draait het in Cress weer een klein beetje om de liefde. Niet te veel, niet te overheersend, precies genoeg voor een mooie balans. Cress is een echte romanticus en dat vind ik zo leuk aan haar. Ze kan helemaal in haar eigen droomwereld leven en probeert zo goed en zo kwaad als het gaat iedereen te helpen!

“Het was liefde. Ware liefde, zoals die waarover ze in het Tweede Tijdperk zongen. Het soort liefde dat iemands ziel wist te vullen. Dat zich leende voor dramatische gebaren en opofferingen. Een liefde die onweerstaanbaar en allesomvattend was.” -p. 78

De boeken in The Lunar Chronicles lopen moeiteloos in elkaar over. Cress sluit dus perfect aan op het vorige boek Scarlet. Je maakt al vrij snel kennis met Cress in het verhaal. Cinder en haar bondgenoten besluiten om haar te bevrijden uit de satelliet waar ze al 7 jaar in opgesloten zit. Helaas mislukt dit waardoor de hele crew uit elkaar valt. Thorne en Cress belanden samen in de woestijn en moet zien te overleven, Scarlet wordt ontvoerd door een Traumaturg, en Cinder en Wolf gaan op zoek naar Dr. Erland in Afrika. Je zou misschien denken dat zoveel verhaallijnen door elkaar misschien een beetje verwarrend is, maar dat is totaal niet het geval. Marissa Meyer weet de verhaallijnen te verbinden en werkt ze prachtig uit.

Cress is naar mijn mening nog net iets spannender dan Scarlet. Ik denk ook dat dit komt doordat er veel meer personages in zitten dan in de eerdere delen. En om elk personage ga je geven, ook om Cress. Iedereen is anders, heeft eigen karaktereigenschappen en reageert op zijn eigen manier. Hierdoor bouw je met iedereen een andere band op (en alle personages veroveren op hun eigen manier je hart)!

Heb jij van Cinder en Scarlet genoten? Dan ga je zeker weten ook genieten van CressMarissa Meyer weet elk sprookje een eigen draai te geven zodat het precies past binnen de sciencefiction wereld die ze gecreëerd heeft. Ik wil alleen nog maar meer!

2 thoughts on “Recensie: Cress (Marissa Meyer)